آشنایی با اصول طراحی هتل در بخش ورودی و لابی هتل
شاید فکر کنید آشنایی با اصول طراحی هتل به چه کار میآید در حالی که با رکود صنعت هتلداری و گردشگری در جهان روبرو هستیم. در پاسخ به این تردید در ابتدا شما را دعوت میکنیم تا از سری مقالات مدیریت هتلداری در دوران کرونا بازدید داشته باشید. پس از آن میتوان از آمارهای هتلداران آمریکا صحبت کرد. منابع خبری به ما میگوید با وجود همه دستورات کنترلی و بهداشتی کرونا و قوانین قرنطینگی و ماندن در خانه، بازار گردشگری و هتلداری در آمریکا با رشد 0.3 درصدی روبرو بوده است. گرچه عدد رشد محدود و به نظر خاموش است، اما به معنی حذف کلی آن نیست. علت آن در موارد زیر نهفته است:
- رونق سفرهای داخلی به جای سفر به مقاصد گردشگری پر رونق
- رونق بوتیک هتل ها و گذران اوقات فراغت در هتلهای خلوت و در ارتباط با طبیعت
- افزایش اعتمادپذیری هتل ها و هتلداران به علت همگام سازی خود با دستورالعمل های جدید برای کرونا
اگر مایل هستید درباره موارد بالا بیشتر بخوانید میتوانید روی لینک های زیر که به ترتیب به موارد بالا مرتبط هستند کلیک کنید. در غیر اینصورت در ادامه به برخی اصول طراحی هتل میپردازیم.
- نقش ایجاد خلاقیت در جذب گردشگر و افزایش سود و درآمد هتلداری + 3 ترفند
- بوتیک هتل چیست؟ و چه تفاوتی با هتل های معمول دارد؟
- با 4 نوع تغییر برای هتلها بعد از کرونا آشنا شوید.
اصول طراحی هتل در بخش ورودی هتل
دفترچه های راهنما و بیان کننده اصول طراحی هتل به ما میگوید که ورودی هتل باید عریض و کاملا مشخص باشد. در ورودی باید به خیابان باز شود و به عبارتی در کمترین فاصله از آن باشد. مشخصا منظور این نیست که به خاطر وفاداری به اصول طراحی هتل از خلاقیت در عرصه پیش ورودی و طراحی منظر ورودی دست بکشید!
در نظر گرفتن دو در در مقابل یکدیگر با فاصله استاندارد نه تنها یکی از اصول طراحی هتل در مناطق با اقلیم خاص است، بلکه از لحاظ ذهنی مهمانان شما را برای ورود به عرصه لابی آماده میکند. ضمن آنکه فرصتی است برای آماده شدن یا منتظر شدن مهمانان برای خروج و رسیدن تاکسی؛ خصوصا اگر جلوی محوطه ورودی هتل شما امکان ساخت فضای سبز وجود نداشته باشد.
دیگر موردی که در اصول طراحی هتل در منطقه ورودی اهمیت دارد در نظرگرفتن فضایی برای توقف و انتظار خودروها جهت پیاده یا سوار شدن مهمانان است. این فضا باید منفک از فضای خیابان باشد و دخالتی در ترافیک کوچه یا خیابان نداشته باشد. به یاد داشته باشید اگر مهمانان هتل صدای بوق دیگر ماشین ها را موقع سوار شدن خود بشنوند، در آن لحظه ذهنا آن را میپذیرند اما در گذر زمان به عنوان یک خاطره منفی در ذهنشان خلاف برندینگ هتل شما خواهد بود. پس پایبندی به اصول طراحی هتل تنها به نفع روش ساخت هتل نیست.
اصول طراحی هتل در بخش لابی هتل
خوب لابی هتل یکی از جذابترین بخش ها در هتل است و نقش بسیاری در برندینگ و مارکتینگ هتل ایفا میکند. در اصول طراحی هتل، لابی هتل باید شامل موارد زیر باشد:
- پیش خوان شامل بخش های اطلاعات، پذیرش مجهز به سیستم های رایانه، صندوق دار
- صندوق امانات
- اطاقک نگهداری موقت چمدانهای مهمان
- محل انتظار
- سالن با امکان پذیرایی
- فضای اضافه برای فعالیت های موقتی یا رویدادی مانند تجمع برای تماشای یک بازی مهم المپیک
طراحی پیش خوان هتل به تنهایی یکی از به روزترین مباحث در طراحی داخلی هتلها و سبک معماری داخلی هتل است. این حوزه بسیار به خوانایی فضا برای مهمانان و همچنین امنیت و مدیریت هتل برای کارکنان وابسته است. مهمتر از هر نکته ای در رعایت اصول طراحی هتل برای لابی، ایجاد خلاقیت و فضای چندعملکردی در لابی است.
طبق اصول طراحی هتل، حداقل مساحت سالن نشیمن یا همان لابی هتل به نسبت هر اتاق برای هتل چهار ستاره 1.75 مترمربع و برای هتل پنج ستاره 2 متر مربع است؛ مشروط بر آنکه مساحت لابی برای هتل چهار ستاره از 150 مترمربع و برای هتل پنج ستاره از 200 مترمربع کمتر نباشد.
امور اداری شامل اتاق مدیر، معاون، حسابداری، کارگزینی و غیره در همکف یا حداکثر با یک طبقه اختلاف سطح از همکف باید پیش بینی شود. همچنین کابین های تلفن عمومیدر گوشه مناسبی از لابی هتل به تعداد کافی قرار میگیرد.
برای مطالعه بیشتر در خصوص اصول طراحی هتل به ادامه مطلب مراجعه کنید.