اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا در هتل به توصیه سازمان بهداشت جهانی
پس از آنکه کرونا آسیبی جدی به هر دو صنعت گردشگری و هتلداری زد، سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از کرونا در هتل و اقامتگاهها مجموعه دستور العملهایی را منتشر کرد تا برخی از آسیبها در این دو صنعت جبران شود. در ادامه برخی از آنها را با یکدیگر مرور میکنیم.
اقدامات اصلی برای پیشگیری از کرونا در هتل
برخی از افراد جزو قسم افرادی هستند که نمیتوانند از سفر در دوران کرونا اجتناب کنند، همانند مسافران تجاری. این افراد دست کم باید حواسشان به شستشوی دستهای خود حداقل به مدت 20 ثانیه با الکل و 40 ثانیه با آب و صابون باشد. پس از تماس با اشیاه مانند پول، کارت اعتباری، دکمهها، کلیدها و ابزارهای هدایتی به دنبال ایستگاههای ضدعفونی کننده در هتل برای پیشگیری از کرونا در هتل باشید. بنابراین وجود ایستگاه یا استندهای نمایان برای ضدعفونی کردن دستها امری غیر قابل گریز خواهد بود. خصوصا در نزدیکی سالن غذاخوری یا کافه
نکته بعدی در ارتباط با زباله ناشی از عطسه یا سرفه و همینطور ماسکهای مصرف شده است. از آنجایی که این زبالهها منبع الودگی هستند، برای پیشگری از کرونا در هتل، باید آنها به طرزی از محیط جمع آوری شود یا از سطلهایی استفاده شود که مانع از گسترش ویروس در هوا باشد.
نکته آخر درباره فاصله افراد در هتل است که مهمترین عامل در پیشگیری از کرونا در هتل به شمار میرود. بنابراین چیدمان و طراحی هتل را بررسی کنید. از نظر عوامل طراحی، فواصل ارکان فضا باید به گونه ای باشد که مانع از تمرکز افراد در یک نقطه باشد. صندلیهای لابی را با فاصله مناسب بچینید. اگر در راهروی اتاقها المانهای مزاحم وجود دارد آنها را جمع آوری کنید.
از طرف دیگر، برای پیشگیری از کرونا در هتل باید به فکر جلوگیری از تجمع در دریافت خدمات باشید. یکی از این مکانها جلوی کانتر پذیرش است. عوامل این بخش باید کارها را گونه ای برنامه ریزی کنند که مسافران مجبور به تمرکز در این بخش نباشند. یا اگر صرف غذا در رستوران برای پیشگیری از کرونا در هتل منع شده است، باید تحویل و سرو غذا در اتاقها پیاده سازی شود.
محدودیتهای لازم برای پیشگیری از کرونا در هتل برای بخش استخر، آبگرم و سونا
از امکانات بدنسازی، استخر، آبگرم، سونا و حمام بخار میتوان با رعایت دستورالعملهای ملی با محدودیتهای خاص با خیال راحت استفاده کرد. تنها نکاتی برای پیشگیری از کرونا ضروری هستند:
- در این مکانها بیش از حداکثر تعداد افرادی که برای اطمینان از فاصله فیزیکی کافی مجاز هستند، فرد دیگری اجازه استفاده نداشته باشد.
- سیاستهای ماسک پارچه ای که توسط مقررات محلی یا ملی مورد نیاز است اعمال شود.
- ایستگاههای شستن دست، به ویژه در توالت و در حد فاصل بین دو فضا در نظر گرفته شود.
- برای پیشگیری از کرونا در هتل فقط حولههای یکبار مصرف توزیع شود.
- استفاده فردی از آب آشامیدنی مد نظر باشد.
- ظروف زباله برای پیشگیری از کرونا در هتل از مکانهای مرطوب، در داشته باشد.
- مناطق لمسی زیاد مانند دستگیره درب به طور منظم در طول روز ضد عفونی شوند.
آیا ویروس در اتاقی که قبلا در آن فرد دیگری بوده منتقل میشود؟
هتلها و سایر اقامتگاهها باید برای تمیز کردن، ضد عفونی کردن و تهویه مناسب اتاق بین اقامت هر مهمان، مجموعه تمهیداتی جدی داشته باشند. با اجرا کردن این تمهیدات در فرایند پیشگیری از کرونا در هتل، میتوان از محل اقامت بلافاصله پس از تخلیه مسافر استفاده کرد. در صورت رعایت این مراحل نیازی به خالی ماندن اتاق بین میهمانان نیست. بنابراین لازم است هتلداران سرویسها و تجهیزات تهویه هوای اتاقها را در کارآمد ترین حالت خود قرار دهند. همچنین برای کاهش زمان انتظار مسافر، باید روشهای برای ضدعفونی سریع اتاق پیاده سازی شود.
آیا استفاده از پنکه یا تهویه مطبوع در محل اقامت برای پیشگیری از کرونا در هتل ایمن است؟
تهویه عامل مهمی در جلوگیری از گسترش ویروسی است که باعث گسترش COVID-19 میشود. برای پیشگیری از کرونا در هتل باید در صورت امکان از وجود هوای چرخشی مجدد واحدهای تهویه مطبوع تقسیم شده، فن کوئلها یا هر سیستمی که با حالت چرخش مجدد کار میکند، خودداری شود ؛ مگر اینکه در یک اتاق بدون حضور شخص دیگری باشد.
اگر گردش مجدد اجتناب ناپذیر است، در صورت امکان و ایمن بودن با باز كردن پنجرهها، تبادل هوای خارج را افزایش دهید و انتقال هوا از اتاق یك فرد مستقیماً به اتاق دیگر را به حداقل برسانید. همچنین برای پیشگیری از کرونا در هتل، پنکههای کف یا سقف میتوانند تهویه هوا را هنگامی که مهمانان یک اتاق از یک خانواده هستند فراهم کند، اما هنگامی که مسافران از خانوادههای مختلف در کنار هم هستند توصیه نمیشود.
بیشتر بخوانید: مقالات هتلداری در کرونا