بوتیک هتل چیست؟ و چه تفاوتی با هتلهای معمول دارد؟
در مقاله انواع هتلها گفتیم بوتیک هتل، هتلی است مستقل که بیش از 200 اتاق ندارد. در شهر یا کشوری که میزبان توریست هاست، متناسب با فرهنگ، تاریخ و ویژگیهای محلی ساخته میشود. بوتیک هتل ها در مقیاس میانه هستند؛ مخصوص مسافرانی که هم خواهان اقامتی راحت در سفر هستند هم اقامتی ارزان. در واقع این هتل ها جایی بین متل و هتل لوکس 5 ستاره قرار میگیرند، بنابراین به علت قیمت مناسب رزرو، مورد توجه طیف گستردهای از گردشگران هستند. درباره بوتیک هتل مطالب جالبی وجود دارد که در ادامه آنها را مرور میکنیم:
چرا کلمه بوتیک در بوتیک هتل؟
سادهترین تعبیر از بوتیک هتل را چنین میگوییم: “یک کسب و کار کوچک مرتبط با فرهنگ که بر اساس نیاز روز تغییر شکل داده است”. یک معنی ساده دیگر از آن عبارت است از: “یک هتل ساده، کوچک و شیک که در بخش توریستپذیر شهر قرار گرفته است”. اغلب بوتیک هتل ها را در بخشهایی از شهرها میتوان دید که حس فرهنگ و تاریخ شهر در آنجا بیشتر دیده میشود.
هیچ معنا و تعریف به خصوصی برای این هتل ها وجود ندارد؛ اگرچه اگر همه هتل بوتیک ها را کنار هم ببینیم به ویژگیهای ثابتی بین آنها دست مییابیم. در مقایسه با هتلهای معمول، هتل بوتیک ها معمولا کوچکتر هستند، بیشتر صمیمیاند، بیشتر ویژگیهای هنری در آنها دیده میشود و تمرکز بالاتری بر طراحی و دیزاین هتل دارند. به دلیل وجود همین ویژگیها است که هتل بوتیک ها در دنیای مجازی و به خصوص اینستاگرام، ترند هستند.
نگاهی سریع به تاریخچه هتل بوتیک
در طول دهههای 40 و 50 میلادی که زنجیرههای هتلسازی در دنیا به سرعت در حال گسترش بودند، شهرهای مختلف میزبانی سرمایه داران را به عهده داشتند. ماریوت، هالیدی این و هیلتون در این زمان از سردمداران هتلسازی به شمار میآمدند. در حالی که این زنجیرههای هتلسازی در حال توسعه خود بودند، دیگر سرمایهداران و هتلسازان به این فکر میکردند که چگونه میتوانند هتل خود را از دیگر هتلها متمایز کنند. اولین جرقههای بوتیک هتلها در حال ظهور بود.
قبل از پیدایش هتل بوتیک ها، راهحلهای مختلفی پیدا و استفاده شد؛ نظیر ارائه غذاهای محلی، تنوع در دیزاین داخلی، خلاقیت در آفرهای جدید و هر راه دیگری که میتوانست بقای هتل را بین هتلهای زنجیرهای حفظ کند. با وجود تمایل به ساخت هتلی مستقل از زنجیرههای هتلسازی، این اتفاق تا دهههای 60 و 70 به وقوع نپیوست. در حالی که فقط یک دهه تا خلق این هتل ها فاصله بود، هتلداران همواره در پی یک راهحل بودند.
در نهایت در سال 1980 استیو روبل برای نامیدن هتل مورگانس از لفظ بوتیک هتل استفاده کرد. این لفظ تاکنون زنده است و به سرعت موجب تحولات بسیار در صنعت هتلسازی شد. اندکی پس از آن، هتلهای مشابه در نیویورک، لندن و سانفرانسیسکو مشاهده شدند. صنعت هتلداری با تغییرات بسیاری همراه بوده و بازار گستردهای را برای مسافران و برای هتلداران فراهم کردند.
چه تفاوتی بین بوتیک هتل و هتل های معمول وجود دارد؟
با اینکه از لحاظ فنی بوتیک هتل را میتوان هتل خواند، اما تفاوتهایی وجود دارد که باعث تمایز آنها از دیگر هتلهاست. در ادامه به 4 تفاوت مهم آنها اشاره میکنیم.
- هتلهای زنجیرهای و کلاسیک همه باید بیانگر برند هتل خود باشند؛ این در حالی است که هر بوتیک هتل، برند، شخصیت و هویت خود را میسازد.
- هتلهای معمول در رقابتی از فضای لوکس هستند؛ حال آنکه بوتیک هتل ها بر فرهنگ و تاریخ متمرکز هستند و عمده طراحیها در آنها شکلی سنتی و محلی دارد.
- محیط داخلی هتلهای معمول، رسمی است و میتواند راهی به صمیمیت داشته باشد؛ اما اگر اتمسفر یک بوتیک هتل، صمیمی و گرم نباشد مهمانان دیگر به آنجا باز نخواهند گشت.
- آخرین تفاوت بوتیک هتل با هتلهای معمول در تنوع و استفاده خلاقانه از فضاست. هتلهایی را تصور کنید که در یک منطقه ساخته شدهاند؛ وجه تمایز و ملاک انتخاب مشتریان در آنها چه چیزهایی میتواند باشد؟ حال چند بوتیک هتل در یک منطقه خاص مثل کاشان را تصور کنید، هتلداران چگونه میتوانند تمایز ایجاد کنند؟ مدیریت در بوتیک هتل ها با پیچیدگیهای خاصی روبه رو است.
در ادامه بخوانید:
معروف ترین هتل بوتیک های ایران