مدیریت هتل؛ تعریف، وظایف، مهارت ها و آینده آن
از نظر هتلداران، مدیریت هتل یک مفهوم مستقل نیست بلکه درکنار سایر مفاهیم هتلداری، گره خورده به آنها زیر یک چتر معنایی قرار دارد. سخت است از واژه “تسلط” در مدیریت هتل استفاده کنیم؛ زیرا طیف وسیعی از مسئولیت و نقشها به عهده مدیریت هتل است. توانایی سازگاری، مقابله با چالشها و قرار دادن خود در مقیاس رشد شخصی برای یک مدیر هتل حیاتی است. فردی که این مسئولیت را به عهده دارد همواره باید استراتژیهای جدید، ترجیحات مسافران و فناوریهای نوظهور را پیگیری کند. در این مقاله درباره وظایف محول به مدیریت هتل و مهارتهایی که او باید داشته باشد صحبت کرده و در انتهای آن، ارتباط گردشگری با آینده این شغل را روشن میکنیم.
تعریف مدیریت هتل!
یک تعریف ناخوشایند از مدیریت هتل این است که این یک حوزه تجاری و مطالعاتی درباره جنبههای عملیاتی هتل و همچنین طیف گستردهای از موضوعات وابسته به آن است؛ مانند: حسابداری، مدیریت، امور مالی، سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت منابع انسانی، روابط عمومی، استراتژی، بازاریابی، مدیریت درآمد، فروش، مدیریت تغییر، رهبری، غذا و سایر موارد.
وظایف مدیریت هتل
به طور معمول، مدیریت وظایفی کلی اما بسیار مهم را بر دوش دارد. از جمله وظایف مدیریت هتل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی کیفیت خدمات هتل
- هماهنگی بخشهای مختلف هتل با یکدیگر
- کنترل روزانه مسئولیتها و وظایف کارکنان
- ایجاد انگیزه، روحیه همکاری و پیوند بین کارکنان
- بررسی رضایت مهمانان هنگام و بعد اقامت
- بررسی شکایات و مشکلات ایجاد شده در هتل
- بودجه بندی برای نیازمندی های هتل
- صدور مجوز ها در ارتباط با هتل
- سازماندهی تعمیر و نگهداری ساختمان
- مدیریت بهداشت و ایمنی هتل ، از جمله بهداشت محیط
- نظارت بر رزروها و رویدادهای بزرگتر در ارتباط با هتل
- تنظیم و پیشبینی درآمد در هتل
- تصمیمگیری در مورد اهداف تجاری و بازاریابی
- بررسی ایمنی ساختمان در برابر آتش و امنیت آن
مهارت های مورد نیاز برای مدیریت هتل
امروزه هر کدام از مدیران در هر حوزهای نیاز به مجموعهای از مهارتهای نرم و سخت دارند و اهمیت این بحث بر هیچکس پوشیده نیست. یا این وجود ما سعی میکنیم تعدادی از مهارتهای مورد نیاز مدیریت هتل را برشماریم:
- پایداری و عزم راسخ
- توانایی استفاده از ابتکار
- توانایی صبر و آرامش در شرایط استرسزا
- دقیق بودن و توجه به جزئیات
- انعطافپذیر و باز برای تغییر
- توانایی خدماتدهی به مشتری
- دانش منابع انسانی
- مهارتهای مدیریت در کسب و کار
- توانایی استفاده موثر از رایانه و نرمافزارهای مرتبط
در واقع هر فردی که در این سمت قرار میگیرد باید آگاه باشد که طیف گستردهای از وظایف به دوش اوست. به عبارتی این سمت نیاز به فردی دارد که هر گونه اقدامی در هتل را با کمترین اشتباه بتواند مدیریت کند. در واقع افرادی که دورههای آموزشی مدیریت هتل را پشت سر میگذارند و تجربه زیادی از سیستمهای مدیریتی دارند برای این شغل بسیار مناسبند.
مدیریت هتل در پوزیشنهای دیگر
با رشد سریع صنعت، تعداد مشاغل نیز افزایش یافته است. به این به معنی که کسی که مهارت های مدیریت هتل را میآموزد در چه کسب و کارهای دیگری میتواند فعالیت کند:
- مدیریت باشگاه
- مدیریت رستوران ها
- مدیریت بیمارستان
- پذیرایی و خدمات کابین هواپیمایی
- کترینگها و خدمات پذیرایی
- انجمن های هتلداری و جهانگردی
آینده مدیریت هتل
هتلها قطعاً یکی از سریعترین صنعتها هستند که با رشد گردشگری، رشد خواهند کرد. از آنجا که اقامت مهمترین قسمت در توسعه گردشگری در هر کشور یا منطقه ای است، آینده مدیریت هتل قابل توجیه است. جهانگردی و صنعت هتلداری همیشه دست به دست هم میدهند و نقش مهمی را در اقتصاد کشورها به عهده میگیرند. یقینا وجود یک هتل برای تقویت گردشگری یک منطقه کافی نیست، اما تعداد آنها نشانهای از سلامت گردشگری است.
در گزارشهای صنعت گردشگری، چشمانداز گردشگری ایران در تلاش مقامات دولت جدید برای جلب اعتماد جهانی و بهبود تصویر ایران در رسانه ها و بازارهای جهانی گردشگری بررسی شده و این آینده روشن به نظر میرسد. بنابراین صنعت هتلداری در آینده سهم زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. فردی که آموزشهای مدیریت هتل را پشت سر گذاشته است، با تمرین بسیار، تجربه کسب کرده و به خودش مطمئن است، مطمئنا جایگاه خود را در این صنعت می یابد.