آنچه که سرمایهگذاران هنگام طراحی هتل باید از معماران بخواهند. – بخش اول
برای صحبت درباره طراحی هتل، از یکی از بنیادیترین مفاهیم معماری شروع میکنیم؛ “داستان فضا”. اقامت در هتل، مانند متوقف کردن ساعت در یک مکان به خصوص است. هنگامی که یک توریست به کشور ما میآید، اقامت او در هتل شما فرصتی است برای آشناییاش با فرهنگ منطقهای که از آن بازدید میکند. در طراحی هتل، هتلدار و معمار این شانس را دارند که زمینههای جدید دانش و احساس را از طریق خلق تجربههای جدید برای مهمان بازتاب دهند. “داستان فضا” همواره مفهومی است که معماران، هنگام طراحی هتل برای مهمانان آن را بازگو میکنند.
امروزه، طراحی هتل به صورت تک بعدی یا صرفاً بر اساس زیبایی و کارایی انجام نمیشود. برعکس، معماران طراحی هتل را مناسب تمام جنبههای اقامت، چه ملموس و چه احساسی در نظر می گیرند؛ با هدف ایجاد تجربیات بینظیر برای مسافر. در این مقاله، این فرصت به ما داده شدهاست تا تمام عناصری را که یک معمار هنگام طراحی باید در نظر بگیرد، به منظور دستیابی به یک نتیجه منحصر به فرد و جامع، مورد بحث قرار دهیم.
نکته اول در طراحی هتل: اهمیت داستانسرایی از طریق مفهوم هتل پویا
اولین موردی که شما به عنوان سرمایهگذار باید از تیم معماری طراحی هتل خود بخواهید، ایجاد و پیادهسازی یک داستان مشخص است. داستانی که معرفی کننده برند هتل شماست. داستانسرایی برند (Brand Storytelling) همان چیزی است که شما را از سایر رقبای هتلدار تفکیک کرده و مهمترین نقش را در برندینگ و مارکتینگ هتل ایفا میکند.
همانطور که هنگام داستانسرایی، فرد قصهگو از حرکات دست، صورت، بدن، تن صدا و حالت چهرهاش برای به کار گرفتن حداکثر توجه شنونده استفاده میکند، یک معمار در طراحی هتل هم باید همین اقدام را انجام دهد. با این تفاوت که این محرکها در واقع باید در رستوران هتل، لابی هتل، برند لوازمی که در تجهیز هتل یا آشپزخانه آن استفاده میشود، امکانات سلامتی هتل، مشخصات نام تجاری، لوگو و مواد چاپی یا دیجیتالی که در هتل با برای تبلیغات آن استفاده میشود به کار برده شود. همه عنصر فعال در طراحی هتل یا بازسازی آن باید روایتگر یک داستان باشند و آن داستان نمادی از هویت هتل شما باشد.
نکته دوم در طراحی هتل: قانون 7 ثانیه اول
تحقیقات نشان میدهد هنگامی که با یک مفهوم، ویژگی یا شی جدید روبرو میشویم، 7 ثانیه اول برخورد ما با آن نقش موثری در برداشت ذهنی ما از آن دارد. حال برای تعمیم این اصل به طراحی هتل، این سوال مطرح میشود که اولین چیزی که مسافر بعد از رسیدن به هتل آن را تجربه میکند چیست؟ بله درست است؛ “ورودی هتل”.
معمار باید این واقعیت را بخاطر بسپارد که در طراحی هتل، ورودی آن، لابی و پذیرش تا چه اندازه بر تجربه اولیه مسافر موثر است. در قدم اول باید اطمینان حاصل شود پس از طراحی هتل، ورودی آن به خوبی قابل تشخیص است. مهم نیست تا چه اندازه شکل ورودی هتل عجیب و غریب به نظر برسد یا لوکس باشد، هیچ چیزی بدتر از یک مسافر خسته نیست که برای پیدا کردن ورودی هتل دست به پرس و جو بزند.
با عبور از عرصه ورودی، به “لابی هتل” می رسیم، که از نظر تئوری در طراحی هتل، نقطهای است که مسافر در آن احساس امنیت میکند و آماده است تا مراقبت از خود را به دست کارکنان بسپارد. استقبال گرم، علاوه بر احساس صمیمیت فوری، به مسافر احساس “تأیید” میدهد که وی هتل را به درستی انتخاب کردهاست. آنچه که یک بازدید کننده را تحت تأثیر قرار میدهد تا هنگام ورود به هتل یا خروج از آن تلفن خود را برداشته و عکس سلفی بگیرد، همین استقبال اولیه است؛ که در قدم اول وابسته است به طراحی و در قدم دوم به رفتار کارکنان.
آخرین مرحله ورود مشتریان به هتل، مسیر پذیرش به اتاقهای اقامت است که معمار باید در طراحی هتل،مهمانان را برای انتقال از زون عمومی به زون خصوصی از نظر روانی آماده کند. مسیر باید آرام باشد اما در عین حال مسافران را فریب دهد و در ذهن آنها راجع به کیفیت فضاها سوال ایجاد کند.
نگران نباشید لابی را به عنوان مرجع طراحی هتل خود قرار دهید. یک فضای تجمع منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید و جرات نوآوری داشته باشید. زیبایی و طراحی منحصر به فرد هتل، نه تنها بازدیدکنندگان شما را راضی خواهد کرد، بلکه آنها را ترغیب میکند تا “تجربه” و “تصویری” را که در مراجعات خود به دست میآورند، در شبکه رسانههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. چه چیزی بهتر از این برای تبلیغات هتل شما؟
در مقاله چرا “بازسازی هتل” از مهمترین مباحث روز صنعت هتلداری است؟ قدری بیشتر درباره اهمیت لابی هتل صحبت کردیم. با کلیک روی آن میتوانید بیشتر بخوانید. اما اگر مایل هستید بیشتر درباره نکاتی که از معماران برای طراحی هتل خود باید بخواهید، مطالعه کنید به بخش دوم این مقاله مراجعه کنید.