هتل هوشمند، پلی به آینده
امروزه یکی از مهمترین روندهای فناوری در صنعت هتلداری، ظهور فناوریهای هتل هوشمند است. این فناوری توانایی آن را دارد که هم صاحبان هتل و هم مهمانان بتوانند به طور بالقوه نتایج مالی و همچنین تجربه مشتری را بهبود بخشد. در این مقاله، شما بیشتر در مورد اینکه یک هتل هوشمند واقعاً چیست و چرا فناوری و تکنولوژی بسیار مهم است. مطالعه خواهید کرد. همچنین در انتها با 5 روش در هتل هوشمند که صاحبان هتل و مهمانان از آنها بهره مند میشوند، آشنا میشوید.
هوش مصنوعی در هتل چیست و چه کاربردی دارد؟
هتل هوشمند چیست؟
اساساً، هتل هوشمند هتلی است که از دستگاههای متصل به اینترنت استفاده میکند و دستگاههایی دارد که قادر به برقراری ارتباط یا تعامل با یکدیگر هستند. گاهی اوقات از این به عنوان اینترنت اشیا (IoT) یاد میشود و به این معنی است که حتی دستگاههای معمولی یا لوازم خانگی میتوانند دادهها را ارسال یا دریافت کنند و آنها را “هوشمند” کند.
توانایی این دستگاهها برای برقراری ارتباط با یکدیگر در هتل هوشمند میتواند به کاربران امکان کنترل چندین دستگاه از یک نقطه کنترل از جمله کنترل از راه دور، تلفن هوشمند، تبلت یا بلندگوی هوشمند را بدهد. علاوه بر این، دستگاهها اغلب قادر به یافتن و استفاده از اطلاعات از طریق اینترنت هستند که به آنها امکان میدهد هوشمندانه به درخواستهای کاربر پاسخ دهند.
چرا هر هتلی باید به هتل هوشمند تبدیل شود؟
هیلتون، ماریوت و سایر برندهای مهم هتل در بحث استفاده از فناوری اتاق هوشمند سریعاً مشغول به کار شده اند. با این حال، در واقع، همه افراد در مدیریت هتل باید اولویت خود را در تبدیل هتل به یک هتل هوشمند قرار دهند، زیرا این امر میتواند تجربه مشتری را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، زندگی کارکنان را آسان تر کند و صاحبان آن را به پس انداز بیشتر نزدیک کند.
با استفاده از یک اتاق هوشمند، میهمانان میتوانند اجزای مختلف را کنترل کرده و اتاق خود را دقیقاً همانگونه که دوست دارند، تجربه کنند. آنها همچنین دستیابی به اطلاعات مهم را سریعتر و آسانتر مییابند. در همین حال، همانطور که در بخش بعدی خواهید فهمید، ایجاد هوشمندی در هتل، همچنین میتواند هزینههای عملیاتی را کاهش دهد.
4 راه در هتل هوشمند که صاحبان هتل و مهمانان از آنها بهره مند میشوند.
-
اتاق پایدارتر در هتل هوشمند
یکی از بزرگترین مزایای اتاق هوشمند، از دید صاحب هتل، بهبود پایداری موجود است. این امر در درجه اول با امکان صرفه جویی در انرژی در اتاقها در ارتباط است، که میتواند با اتوماسیون ارائه شده توسط اینترنت اشیا کمک کند. به عنوان مثال، در یک هتل هوشمند، میتوان لامپها را بر اساس میزان نور آن زمان، در اتاق تنظیم کرد تا به طور خودکار قدرت را کاهش یا افزایش دهد. به همین ترتیب، میتوان گرمایش را به گونه ای پیکربندی کرد که دمای خاصی را به طور خودکار حفظ کند، پس از رسیدن دما، رادیاتورها قطع میشوند. همه اینها منجر به کاهش قبوض انرژی و پس انداز بیشتر هتلدار در هتل هوشمند میشود.
-
بهبود سطح شخصی سازی
یک هتل هوشمند همچنین فرصتهای عالی برای شخصی سازی را ارائه میدهد. به عنوان مثال، تلویزیونها میتوانند از راه دور تنظیم شوند در حالی که میتوان از کنترل کننده مرکزی برای تنظیم شرایط داخل اتاق استفاده کرد. در یک هتل هوشمند، از طریق فناوری اینترنت اشیا، دستگاههای مختلف میتوانند به طور خودکار این شرایط را ایجاد کنند. علاوه بر این در اتاق هوشمند، تلویزیونهای هوشمند و بلندگوهای هوشمند میتوانند به مهمانان امکان دسترسی به حسابهای شخصی خود را در سرویسهایی مانند فیلیمو و آپارات دهند.
-
تصمیم گیری مبتنی بر داده
مراقبت از اطلاعات مسافران، مهمانان و کارکندان در صنعت هتلداری بسیار با اهمیت است. با این اوصاف، تا زمانی که هتلها شفاف هستند و از قوانین محافظت از دادهها پیروی میکنند، استفاده از برخی از اطلاعات مشتری با راه حلهای هوشمند میتواند مفید باشد. هوش مصنوعی در هتل به مدیران اجازه میدهد بدون زیر پا گذاشتن قوانین و تجاوز به حریم شخصی افراد، بتوان علایق اطلاعات علایق آنها را جمع آوری کرد؛ از محبوب ترین کانالهای تلویزیونی یا ایستگاههای رادیویی تا برنامههای تفریحی و توریستی.
-
تعمیر و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
سرانجام، هم مشتریان و هم صاحبان هتل میتوانند از قابلیتی که یک هتل هوشمند برای تعمیر و نگهداری و تعمیرات قبل از آن فراهم میکند، بهره مند شوند. به زبان ساده، این امر میتواند محقق شود زیرا IoT به کارکنان هتل اجازه میدهد تا اطلاعات عملکرد و دادههای عملیاتی دستگاههای خاص را در زمان واقعی ببینند.
هتل هوشمند و هوش مصنوعی در آن، کارکنان هتل را قادر میسازد مشکلات را به سرعت، یا حتی قبل از وقوع آنها ردیابی کنند بدین ترتیب تعمیرات زودتر انجام شود. در نتیجه، تعداد کمتری از مهمانان با اختلال روبرو میشوند. همچنین تعمیرات زودهنگام ممکن است به صاحبان هتل اجازه دهد در هزینه دستگاههای جایگزین صرفه جویی کنند.
ربات در هتل چیست و چه وظایفی را میتوان به آن محول کرد؟