چه مواردی در استاندارد رستوران هتل باید در نظر گرفته شود؟
استاندارد رستوران هتل و آشپزخانه آن یکی دیگر از سری موضوعات استاندارد و ضوابط در هتلهاست که مورد توجه هتلداران قرار گرفته است. تاکنون به مواردی از جمله استاندارد میز پذیرش در هتل و نورپردازیهای انواع بخشها در هتل اشاره کردیم. شما میتوانید لینک این مقالا را در بخش همه مقالات استاندارد هتل مشاهده بفرمایید.
رستوران هتل یکی از نقاط استراتژیک هتل به لحاظ مارکتینگ است؛ چرا که نه تنها مهمانان ساکن به آن مراجعه میکنند بلکه میتواند مقصد کوتاه مدت مسافران یک روزه و عبوری از شهر یا حتی پاتوق شهروندان باشد. بنابراین استاندارد رستوران هتل یکی از تمهیدات طراحی در پاسخگویی آن به انواع نیازهاست.
رستوران هتل دارای چه فضاهایی است؟
برای ارائه خدمات مربوط به رستوران، فضاهای مناسب و استاندارد باید پیش بینی شده باشد. کلیه فضاها، تاسیسات، امکانات و تجهیزات لازم از قبیل :
- آشپزخانه
- سالن رستوران هتل
- انبار مواد غذائی
- آبدارخانه
- سردخانه زیر صفر و بالای صفر
- سیستم دفع فاضلاب
- سیستم گرمایش
- سیستم تهویه و سرمایش
- وسایل
- ظروف، میز و صندلی
و دیگر موارد که هر کدام تعیین کننده بخشی از استاندارد رستوران هتل هستند و برای انواع هتل اندازههای متفاوتی دارند.
استاندارد رستوران هتل در هتل 5 ستاره
در یک هتل 5 ستاره حداقل یک رستوران برای میهمانان و مشتریان هتل وجود دارد که برای همه وعدههای غذایی دایر است. یک استاندارد رستوران هتل در هتل 5 ستاره این است که این هتلها باید یک رستوران دیگر با غذاهای ویژه و خدمات ویژه داشته باشند. توجه داشته باشید که رستوران دوم میتواند نقش مارکتینگ قوی برای هتل ایفا کند. برای مطالعه بیشتر به مقاله استاندارد های هتل 5 ستاره سر بزنید.
دیگر استاندارد هتل در هتل 5 ستاره این است که ارائه خدمات به شکل رسمیانجام میشود. کارکنان مهارتهای خدمات را به بهترین نحو به نمایش میگذارند و شناخت جدی نسبت به غذا و انواع نوشیدنی دارند. بنابراین در این مرحله اهمیت استخدام کارکنان هتل بسیار بالا میرود چون با کوچکترین اشتباهی میتوانند برندینگ هتل را خدشه دارد کنند. آنها باید بسیار مودب و آموخته شده باشند.
کارمندان برای استخدام در هتل باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
یک استاندارد رستوران هتل، اگر هتل 5 ستاره باشد این است که خدمات میزانی صبحانه برای کسانی که نمیخواهند به صورت سلف سرویس مواد غذایی صبحانه را بردارند فراهم است. همچنین با به آنها منو یا همان فهرست غذا ارائه شود. دیگر استاندارد رستوران هتل برای این هتلها کیفیت و کامل بودن وعده ناهار است که در حد نهایی خود فقط قابل پذیرش است. منوی ناهار باید بسیار متنوع باشد. لوکس بودن فضای رستوران همچون کارکنان حرفه ای یک مورد دیگر بین اقسام استاندارد رستوران هتل است. استانداردهای شام برای هتل 5 ستاره همچون ناهار است.
و اما موارد کلی استاندارد رستوران هتل
رستوران هتل دارای دو بخش کلی است:
فضاهای عمومی: بخشهای عمومیدر استاندارد رستوران هتل شامل سالن غداخوری رستوران، اتاق مدیریت، صندوق و سرویسهای بهداشتی است. موارد زیر از جمله استانداردهای رستوران هتل در این بخش هستند.
بخشهای خدماتی: شامل آشپزخانه هتل که خود از 4 قسمت کلی تشکیل شده: آماده سازی، تهیه غذای سرد و گرم، قسمت سرو غذا و شستشوی ظروف
استاندارد رستوران هتل در بخشهای عمومی و خدماتی
- مدیریت و صندوق بهتر است کنار هم و نزدیک به درب ورودی رستوران باشند.
- طبق استاندارد رستوران هتل، بین رستوران و آشپزخانه، متناسب با سطح آشپزخانه جهت جلوگیری از پخش بو و سر و صدا با پیش بینی تهویه هوا، فضایی به عنوان فیلتر نیاز است.
- پیشنهاد میشود قسمت سرو غذا بین قسمتهای آماده سازی و سالن غذا خوردی در طراحی معماری رستوران هتل قرار گیرد.
- 10 تا 15 درصد سطح آشپزخانه هتل به اتاقهای دفاتر و کارکنان اختصاص مییابد.
- اتاقهای تعویض لباس و تجمع باید نزدیک به آشپزخانه طراحی شود تا کارکنان مجبور به گذر از اتاقهای فاقد گرمایش یا کریدورها نشوند.
- فضای بیش از 6 مترمربع باید به اتاق تعویض لباس اختصاص یابد و هوای آن باید 4 تا 6 مرتبه در ساعت تعویض شود.
قواعد کلی برای سرویسهای بهداشتی در رستوران هتل
- به ازای 50 مشتری، 1 توالت زنانه و 1 توالت مردانه، هرکدام 2 آبریزگاه به مساحت 2 مترمربع
- به ازای 50 تا 200 مشتری، 2 توالت زنانه و 2 توالت مردانه، هرکدام 3 آبریزگاه به مساحت 3 مترمربع
- به ازای 200 تا 400 مشتری، 4 توالت زنانه و 3 توالت مردانه، هرکدام 6 آبریزگاه به مساحت 4 مترمربع
- برای بیشتر از 400 مشتری به تصمیم طراح در شرایط خاص وابسته است.
در ادامه میتوانید درباره استاندارد آشپزخانه هتل بیشتر بخوانید.