چگونه برندینگ هتل را یک سطح بالا ببریم؟
امروزه کمتر کسب و کار هتلی را میتوان یافت که بدون استراتژی برای برندینگ هتل، روزهای موفق را به چشم خود ببیند. این موضوع برای هر تجارت دیگری غیر از هتلداری هم صادق است؛ خصوصا در این روزها که با حمایت یک سرمایهگذار به راحتی میتوان مجوز راه اندازی هتل دریافت کرد. از طرفی، با فراگیری تکنولوژی، ایدهها و طراحیهای تکرار پذیر، امکان تمایز هتلها از یکدیگر روز به روز در حال کاهش است. با این حال مشتریان باید راهی برای تفکیک هتلها از هم داشته باشند. برندینگ هتل، قهرمان این ماجراست که درست به موقع، در زمان مناسب حاضر میشود.
از آنجایی که هتلداران به خوبی واقف بر اهمیت تبلیغات هستند، نقش برندینگ هتل بیش از پیش پررنگ میشود. در ادامه برای شما 2 تیپ اصلی برندینگ هتل را معرفی کردهایم تا راهگشای برندینگ تجارت شما باشد. در صورتی که با مفهوم برندینگ هتل آشنایی کافی ندارید، قبل از ادامه مطالعه، به شما پیشنهاد میکنیم سری به مقاله الفبای برندینگ هتل برای هتلداران و مدیران هتل بزنید.
تیپ اول برندینگ هتل: ساختن روایتی قوی برای هتل
مطالعات موردی در طول سالها مشخص کرده است که تمرکز صرف بر محصول یا خدمات، مانند انواع اتاق یا امکانات هتل برای برندینگ هتل کافی نیست. با اینکه این موارد به طور ملموسی تجربه میشوند اما در ذهن مهمانان باقی نمیمانند و قادر به ساخت خواستههای ماندگار نیستند. برندینگ هتل به هتلداران میگوید برای آنها یک تصویر رویایی و ماندگار بسازید. قدرت روایتگری در برندینگ هتل آنچنان است که هتلهای زنجیره ای بزرگ در دنیا سالانه هزینه زیادی برای تقویت و توسعه آن صرف میکنند.
انسانها به واسطه داستان، به درک، شناخت، اعتماد و پذیرش میرسند. بر خلاف تصور ذهنی اغلب افراد، یک داستان میتواند هم مغز و هم بدن را درگیر خود کند و به دنبال خود واکنش های احساسی به همراه بیاورد؛ این قدرت جادویی برندینگ هتل است. برندینگ در هتل همانند برندینگ در هر صنعت وتجارت دیگری با خود تاریخچه، ماموریت، ارزش یا نام سازنده خود را به همراه میاورد. نکته اینجاست که داستانی که هتل بر مبنای آن ساخته میشود باید معتبر و بر مبنای حقیقت باشد؛ و سپس نکات ظریف رویایی شدن برای کاربر در آن پیاده شود.
نمونه موردی برای روایتگری در برندینگ هتل:
هتل نووتل در بیجینگ
مدیر این هتل میگوید: بیست سال پیش که ما به چین رسیدیم، کانسپت سفر با کودکان، برای مردم مساله ناآشنایی بود؛ همچنین هتلهای با مقیاس میانه که که به مسافران تجاری خدمات بدهد اصلا وجود نداشتند. داستان برندینگ ما برای مردم چین، خارج از تصور بود. در این زمان ما از ریشهی فرانسوی خود بهره بردیم و داستان را بر این مبنا ساختیم. ما قادر بودیم روایت برندینگ هتل را با پیشنهاد فضایی خانوادهدوست که همزمان امکانات لازم را به مردان تجاری را بدهد ارائه دهیم. ما بر نیازهای یک خانواده تمرکز کردیم و اساس برندینگ در هتل خود را روی “خانواده” بنا نهادیم.
تیپ دوم برندینگ هتل: تنظیم یک برنامه وفاداری برای مشتریان
همواره به یاد داشته باشید مهمانان شما، سفیران برندینگ هتل شما هستند. وجود مشتریان وفادار به توسعه برندینگ کمک شایانی میکند؛ در واقع نوع مارکتی که میخواهید به دست بیاورید باید در ارتباط با مشتری شما تنظیم شود و اساس خدمات باید بر مبنای انتظارات و نیازهای او طراحی شود. درست مانند هر رابطه ای که اعتماد در آن حرف اول را میزند، هتل ها باید به وعده های خود عمل کنند. برنامه شناسایی مشتری وفادار و پاداش به او، از اولین اقدامات تیپ دوم به شمار میرود.
بدون شک برای اینکار به یک سیستم مدیریت اطلاعات نیاز است تا اطلاعات مهمانان در آن قابلیت ذخیره و دستهبندی داشته باشد. چنین سطح بالایی از شناخت مشتری به آنها احساس تعلق خاطر، که مساله اصلی برندینگ هتل است میدهد. اینها افرادی هستند که هتل شما را به دیگران معرفی کرده یا داستان و خاطرات خود را در صفحات شبکههای اجتماعی، بدون درخواست تیم مارکتینگ و برندینگ هتل با تمام دنیا به اشتراک میگذارند. سرمایهگذاری روی این افراد به همین دلایل یکی از استراتژیهای یک مدیر هتل موفق است.
نمونه موردی برای تنظیم برنامه مشتری وفادار در برندینگ هتل:
هتلهای کیمپتون
ایده اصلی برندینگ در هتل در این هتل های زنجیرهای شعار “چیزهای خوب برای کسانی که میمانند” است؛ به این معنا که هر باری که فرد اقامت در این هتل های زنجیزهای را انتخاب میکند، بیشک مزایایی در انتظار اوست. مدیران این هتل های زنجیرهای میگویند هر بار اقامت شما به معنی بودن عضوی از خانواده کیمپتون است، بنابراین مستحق دریافت هدیه هستید. این هدیه گاهی اقامت در هتلهای لوکس، یا یک دعوت نامه برای اقامت در پاریس و آمستردام است. گاهی به صورت یک اعتباری فیسبوکی یا درصدی تخفیف هنگام خرید است. تصور کنید نام این هتل تا چه اندازه میتواند بر سر زبانها بچرخد.
کلام آخر
پیشبینی نیازهای مهمانان در هتل، مهمترین اقدام مدیریت هتل است. اگر یک گام فراتر برداریم به تفاوت فرهنگی بین مهمانان و قضاوت نکردن آنها میرسیم. وقتی یک هتل برپا میشود، متعهد است که از مهمانان مراقبت کند. نام تجاری در هتل در کیفیت این مراقبت نقشی به سزا دارد. چگونگی تعریف هویت و برندینگ هتل و اجرای آن در گرو مسئولیت پذیری مدیر هتل است. در مقاله مدیریت هتل؛ تعریف، وظایف، مهارت ها به این مساله پرداختهایم.