گردشگری خلاقانه، جدیدترین نسل گردشگری در سراسر دنیا

گردشگری خلاقانه را میتوان نسل سوم صنعت گردشگری در جهان دانست. مدتی پیش تر توریست‌ها صرفا برای بازدید از اقصی نقاط هر کشوری به سفر می‌پرداختند و مشاهده و تجربه آن مکان ها برای آنها کفایت می‌کرد. کمی بعدتر مشاهده رویدادها و فستیوالها به این داستان اضافه شد. در عصر جدید چطور؟ کنون توریستها دوست دارند یک بازدیدکننده صرف نباشند و جزیی از مردم همان منطقه به شمار روند. در واقع اکنون “فرهنگ یک کشور” مقصود گردشگر از سفر است. گردشگری خلاقانه با همین هدف در جهان شکل گرفته است و افراد به این واسطه می‌توانند تجربه‌هایی بسیار لذتبخش و جدید را طی سفر به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: 3 ترفند برای ایجاد خلاقیت در جذب گردشگر

گردشگری خلاقانه

 

اما گردشگری خلاقانه به چه معناست؟

در قدم اول لازم است به شما تعریفی از مفهوم گردشگری خلاقانه بدهیم. یونسکو، گردشگری خلاقانه را فرآیندی می‌داند که در نتیجه آن گردشگر به پاسخی که به صورت مستقیم با نوآوری یا هنر در ارتباط است دست یابد؛ به معنی برخورداری حداکثری از صنایع خلاق و با تکیه بر تعامل نزدیک با گردشگر که منجر به ایجاد تجربه‌های جدید و ملموس برای او شود.

اکنون گردشگری خلاقانه با شعار less museum more plaza شناخته می‌شود. “موزه” جایی است بر اساس فعالیتهای یک طرفه با قواعد مشخص که گردشگر کاری جز مشاهده و اندکی گفت و گو کار دیگری در آن ندارد. اما “پلازا” یا عرصه‌های شهری باز که به آن میدان هم میتوان گفت، جایی است که افراد فارغ از هرگونه محدودیتی می‌توانند فعالیت دلخواه خود را انجام دهند. از همین رو گردشگری خلاقانه درباره ایجاد تعامل گردشگران با شهروندان هر شهر است.

در گردشگری خلاقانه با توریست مثل یک شهروند رفتار شده و خدمات بر مبنای این نگرش طراحی و اجرا می‌شوند. گردشگران در گردشگری خلاق به تعامل با مردم تشویق می‌شوند که نتیجه آن را میتوان اقدامات مشارکتی و موثری در فرهنگ همگان دانست. از آنجاییکه مردمان هر کشوری فرهنگ و تاریخ به خصوص خود را دارند، امکان ابتکار و طراحی راه حل های جدید برای گردشگری خلاقانه در هر کشوری برپاست.

 

گردشگری خلاقانه

 

سوال دوم اینکه چگونه میتوان به گردشگری خلاقانه دست یافت؟

از آنجایی که گردشگری خلاقانه درباره ایجاد تعاملات و هم اندیشی بین فرهنگ‌هاست، می‌بایست از پتانسیل‌های اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی موجود برای توسعه اقتصادی، برندسازی و گسترش پذیرش توریست و گردشگری استفاده کرد. در سده‌های گذشته، کالبد شهر، ابهت، بزرگی و هویت آن وابسته به میزان توسعه صنعتی شهر یا تعداد کارخانه‌ها و کارگاههای صنعتی آن بود؛ امروز اما تعاملات انسانی و مشاهدات فرهنگی شهر نمایانگر میزان پیشرفت و توسعه هستند.

امروزه جنبه‌های انسانی و فرهنگی هر شهر نمایانگر هویت شهر در مقیاس کشوری و بین المللی است و هویت شهر همان کلید طلایی مهاجرت به گردشگری خلاقانه به شمار می‌رود. بنابراین آنچه که رهنمون ما به سمت گردشگری خلاقانه است را میتوان در رویدادهای بزرگ و کوچک، دستاوردها در حوزه‌های مختلف، روایت ها، حوادث و نحوه برخورد با آنها، خوراک و پوشش و هر بستر دیگری که نمایش گوشه ای از فرهنگ است دانست.

به عنوان مثال گردشگری خلاق در هند با غذاهای تند و تیز، فیل سواری، فستیوالهای رنگارنگ، صنعت پوشاک و اجراهای خیابانی آنها شناخته می‌شود. بارسلونای اسپانیا، ما را به یاد تیمهای فوتبال این کشور که هرکدام جام های زیادی به دست گرفته‌اند، رقص بین المللی فلامنگو و موسیقی و غذاهای مخصوص این کشور می‌اندازد. این موارد همه بنیانهای فرهنگی برای گردشگری خلاقانه به شمار می‌روند. شما می‌توانید به هر یک از کشورهای چین، کانادا، ایتالیا، فرانسه، مکزیک و برزیل فکر کنید و به این سوال پاسخ دهید که این کشور چه امکانی برای گردشگری خلاق دارد.

 

گردشگری خلاقانه

و در نهایت:

گردشگری خلاقانه در ایران از چه راههایی تامین میشود؟

خوشبختانه ما در کشور خود از طیف گسترده ای از عوامل زاینده گردشگری خلاقانه برخوردار هستیم؛

  1. تنوع مردمان و فرهنگ؛ که در هر کدام تنوعی از پوشش، خوراک، سنت‌ها و سبک زندگی متفاوتی از دیگری وجود دارد و این یعنی جذابیتهای بیشتر برای توسعه گردشگری خلاقانه.
  2. تنوع جغرافیایی؛ از شرق تا غرب و از جنگلهای هیرکانی تا سواحل خلیج فارس؛ در کشور ایران چند نوع آب و هوا که از یکدیگر متمایز هستند و هر کدام جاذبه مخصوص به خود را به همراه دارند میزبان توریستها در گردشگری است.
  3. غنای تاریخی؛ در هریک از شهرهای ما حتما یک بافت سنتی که هنوز دست نخورده و روایت‌کننده رویدادهای گذشته به کشور است وجود دارد. این بافتها، قصه گو و میزبان خوبی برای شبهای مسافران هنگام اقامتشان به شمار می‌روند.

بدون شک موارد بیشتری هستند که شما می‌توانید در این لیست بگنجانید. مساله تنها یک چیز است؛ در جایی که چنین پتانسیلی برای جذب گردشگر در جهان وجود دارد، من به عنوان یک سرمایه گذار یا یک هتلدار چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

مشاوره با هتلیدز – راههای ارتباطی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.