6 نکته دیزاین درباره استاندارد میز پذیرش هتل که هنگام طراحی آن باید بدانیم.
میز پذیرش هتل اولین و آخرین فضایی است که مهمان پس از ورود و در هنگام ترک هتل، مستقیما با آن ارتباط دارد. استاندارد میز پذیرش هتل تاثیر به سزایی در کیفیت ارتباطات مهمانان با کارمندان هتل داشته و در امر ورود و خروج (Chech in & Check out) تعیین کننده است. ما پیشتر درباره اهمیت مواجهه مهمانان با هتل، دریافت هویت آن و برندینگ هتل در مقاله های برندینگ صحبت کرده ایم.
مهمانان ناآشنا با بخشهای مختلف مجموعه هتل، مشتاق یافتن سوالات خود هستند. اعم از امکانات هتل، همایشها و مراسمهای ویژه، به خصوص در ایام تعطیلات مناسبتی و حتی سیستم حمل و نقل عمومییا سرویسهای ویژه برای آنها. استاندارد میز پذیرش هتل از این رو معم است که این بخش به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به مهمانان است.
و اما نکات طراحی و استانداردهای میز پذیرش در هتل
- اولین استاندارد میز پذیرش در هتل مربوط به جانمایی آن در طراحی هتل و لابی آن است. جانمایی فضای پذیرش معمولا به صورتی انجام میشود تا کارکنان این بخش به درب ورودی و آسانسورهای مهمان اشراف داشته باشند. زیرا خوانایی و در معرض دید بودن، دو اصل مهم در طراحی حوزه ورود و پذیرش هتل است. درباره خوانایی معماری بیشتر در مقاله خوانایی معماری و طراحی در هتل با 10 علامت توضیح داده ایم.
یک شیوه در اجرای استاندارد میز پذیرش در هتل، قرار دادن آن بین دو عرصه ورودی و لابی آسانسورهاست. در این صورت یک ارتباط مستقیم خطی ایجاد میشود و دید کامل برای مسافران و کارمندان پدید میآید. راه دیگر در خلق و استفاده از استاندارد میز پذیرش در هتل، استفاده از انحنا و برانگیختن حس کنجکاوی مسافران هنگام ورود به هتل است. اگرچه این راه با ریسکهایی همراه است زیرا مهمانان در بدو ورود به دنبال امنیت و آرامش هستند. اما هنر طراحانه تیم معماری شماست که تعیین میکند آنها دچار استرس بشنوند یا نه.
- دیگر استاندارد میز پذیرش در هتل، تمایز آن است. شاید فکر کنید این مورد باید جزو ظرافتهای طراحی باشد اما در واقع این چنین نیست. منطقه پذیرش در طراحی هتل یک نقطه استراتژیک است که باید به جز جانمایی صحیح، دسترس پذیر، قابل تفکیک و شناسایی از دیگر بخشها باشد. بنابراین استفاده از جذابیتهای بصری در ایجاد این استاندارد در میز پذیرش هتل حیاتی به نظر میرسد.
به همین دلیل است که پس از جستجوی عبارت استاندارد میز پذیرش در هتل، بیش از آنکه ابعاد و اندازه دست شما را بگیرد، با طیف گسترده ای از ایدههای خلاقانه و بدیع روبرو میشوید. گاه لازم است میز پذیرش از داخل خیابان نیز قابل مشاهده باشد. در عین حال ممکن است مهمانان فضای خصوصی تری را ترجیح دهند.
- سومین استاندارد میز پذیرش در هتل، مربوط به ارتفاع سطوح آن است. میز پذیرش و سطوح کار آن باید پاسخگوی احتیاجات هر دو گروه مهمانان و کارکنان باشد. از این رو، تنوع در ارتفاع میز برای کار در حالتهای نشسته و ایستاده از استاندارد میز پذیرش در هتل است.
- در نظر گرفتن فضای تردد کارمندان در پشت میز، دیگر استاندارد میز پذیرش در هتل است. برخورد کارکنان در فضای پشت میز پذیرش تصور بسیار نامناسبی برای مسافران ایجاد میکند. همچنین است فضای جلوی آن برای مسافران. فضای نشستن و مطالعه فرمها هنگام ورود، پرسش سوالات مهمانان حاضر در هتل، جابجایی صندلیها، یک چمدان یا کیف دستی کوچک و در نهایت عبور دیگر افراد از کنار این بخش، همه بخشهایی از استاندارد میز پذیرش در هتل هستند
- برای طول میز پذیرش هیچ استاندارد مشخصی وجود ندارد؛ اما به طور قطع با توجه به نوع هتل، درجه هتل، تعداد اتاقها و تعداد کارکنان این عدد در استاندارد میز پذیرش در هتل متفاوت خواهد بود.
- از آنجایی که میز پذیرش تنها جنبه عملکردی ندارد و مباحث زیبایی شناسی در آن بسیار اهمیت دارد، نورپردازی آن نیز از دیگر تمهیدات طراحی است. رنگهای گرم و زنده یا ملایم و آرام در استاندارد میز پذیرش در هتل تاثیرات خاص خود را دارند. در این باره در مقاله نورپردازی در هتل بیشتر توضیح داده ایم.
نورپردازی میز پذیرش هتل، علاوه بر جنبههای دکوراتیو، نقش عملکردی نیز دارد. از جمله استاندارد میز پذیرش در هتل برای نورهای محوطه پشت میز، روی میز، جدارهها و لبههای میز. هر یک از این سطوح وظایف خاص خود را دارند.