3 نکته اساسی در طراحی لابی هتل که مورد توجه معماران است.

پیشتر در مقاله استاندارد‌های لابی هتل به اهمیت تاثیرات ذهنی و عملکرد لابی در طراحی لابی هتل پرداختیم و بیان کردیم این دو فاکتور چگونه بر برندینگ هتل اثر می‌گذارند. راه حل ما برای خلق استاندارد‌ها و طراحی لابی هتل، استفاده از تعاریف لابی هتل و تعمیم آن به طراحی و سپس دکوراسیون هتل بود.

در این مقاله از نگاهی دیگر، به بررسی . مورد از نکات طراحی لابی هتل می‌پردازیم که بی شک شما را به وجد می‌آورند.

طراحی لابی هتل

نکات شگفت انگیز طراحی لابی هتل در انواع هتل‌ها

  1. طراحی لابی هتل به عنوان قلب تپنده هتل

طرح کلی ساختمان هتل، از هر نوع و ستاره ای که باشد به گونه ای برنامه ریزی می‌شود که لابی هتل در قلب هتل قرار گرفته و به نوعی کانون فعالیت ‌های آن باشد. فعالیت ‌های اصلی هتل، پیرامون لابی مکان یابی می‌شود؛ از این رو به مهمانان امکان می‌دهد تا با انواع بخش ‌های هتل به سرعت و با کمترین فاصله در ارتباط باشد. از این رو در طراحی لابی هتل باید به خوانایی فضا، اندازه و ابعاد مفصل ‌ها، روابط بصری و ارتباطی بین فضا‌ها و دسترسی ‌ها به عنوان استاندارد‌های طراحی لابی هتل نگاه کرد.

به عنوان مثال آسانسور‌های مهمان ضروری است در نزدیکی یکدیگر در همان طبقه لابی طراحی شوند یا لازم است نشیمن ‌های متعدد با کیفیت ‌های متنوع طراحی در لابی به منظور عملکرد ‌های مختلف در نظر گرفته شود. برج العرب در دبی برای ساماندهی طراحی لابی هتل خود، نشیمن ‌های خصوصی را به بخش ‌های بالایی انتقال داده است که این راهکار می‌تواند راهنمای ما در جانمایی بخش ‌های مختلف در تناسب با لابی هتل باشد.

طراحی لابی هتل

اماکن غذا و نوشیدنی، سالم ‌های گردهمایی و جشن، فضا‌های تجاری و امکانات تفریحی و سرگرمی، بخش ‌های مرتبط با طراحی لابی هتل هستند که می‌توانند در لابی، طبقه بالا یا پایین آن و یا در رابطه افقی با آن بسته به طراحی هتل و وسعت زمین آن قرار بگیرند. نکته مهم در طراحی لابی هتل، ساماندهی این فضا‌ها در کنار یکدیگر است زیرا نه تن‌ها سهولت دسترسی مهمانان بلکه سهولت دسترسی کارمندان هتل را نیز فراهم می‌کند.

 

  1. انواع لابی برای میزبانی از انواع مهمان

اول: لابی انتظار؛ برای مهمانانی که تازه از راه رسیده اند و تا زمان ثبت هویت و انجام مراحل تحویل اتاق توسط کارکنان بخش پذیرش، باید در بخشی نزدیک به این منطقه منتظر باشند. نواع مبلمان این بخش در طراحی لابی هتل معمولا راحتی است و مساحت آن وابسته به نوع و ستاره هتل متغیر است.

طراحی لابی هتل

دوم: بخش اصلی لابی؛ که وظیفه اصلی طراحی لابی هتل؛ یعنی میزبانی از عمده مسافران و شهروندان به عهده آن است. شامل انواع مبلمان برای انواع مراجعان؛ از گوشه ای با حال و هوای رسمی‌برای ملاقات ‌های کاری تا بخش ‌هایی برای گپ و گفت ‌های خودمانی مسافران با همسفران یا ملاقات ‌های دوستانه برای شهروندان. در این بخش عمده تمهیدات طراحی لابی هتل، نظیر تغییر ارتفاع سقف، تغییر رنگ و متریال، عناصر فضا و کیفیت ‌های مختلف طراحی به کار گرفته می‌شود.

سوم: لابی تور‌ها؛ مهمانان تور‌ها معمولا به طور دسته جمعی حرکت می‌کنند. پس به جای تردد یک یا چند نفر همزمان تردد جمعیت در لابی و منطقه ورودی اتفاق می‌افتد. این کار با تغییر صدای فضا و آرامش بصری سبب اختلال در عملکرد اصلی در طراحی لابی هتل می‌شود. از این رو اگر هتلی در سیاست ‌های خود میزبان مهمانان از راه تور است، می‌بایست فضایی چندمنظوره و شبیه به لابی برای فعالیت ‌های مختلف تور‌ها در نظر بگیرد.

 

  1. تعریف یک نقطه کانونی در مرکز لابی!

لابی معرف شخصیت هتل و به عبارتی ویترین آن است. سرمایه گذاران معمولا برای طراحی لابی هتل هزینه زیادی صرف می‌کنند تا تجربه ای یگانه و متفاوت برای مهمانان خود ایجاد نمایند. این فضا همواره در معرض ادراک و تجربه همه مهمانان هتلبود ه و بنابراین فرصت مناسبی در اختیار طراح می‌گذارد تا با تعریف نقطه ای کانونی نظیر آبنما، حیاط مرکز کوچک و حتی یک درخت، کیفیت فضایی لابی را متاثر سازد.

در برخی موارد نمایش آثار هنری مانند مجسمه، تابلوی نقاشی یا موسیقی زنده می‌تواند مهمانان هتل را مجذوب سازد. توجه به موقعیت قرار گیری این آثار به عنوان اصلی ترین مکان ‌های جلب توجه در کنار فضا‌های نشیمن و عرصه فعالیت ‌ها در طراحی لابی هتل، اهمیت زیادی دارد.

طراحی لابی هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.