7 نکته درباره نورپردازی در اتاق هتل
نورپردازی در اتاق هتل همچون دیگر بخشهای هتل از تمهیدات معمار داخلی هتل برای تاثیر حداکثری بر برداشتهای ذهنی مهمان است. در حالی که نحوه پرداختن به فرمول طراحی هتلهای بین المللی هر روز در حال تغییر و بررسی است، اتاق هتل تنها فضایی است که چندان تغییر نکرده و همچنان از راه حلهای سنتی در طراحی آن استفاده میشود. شاید بتوان علت این امر را ترس هتلداران از رویارویی با فضایی غیر منتظره و غیر متعارف برای مهمانان دانست.
طرح رنگهای یکنواخت و تلاش برای ایجاد حس تعلیق یا به کار بردن میزهای سنتی و روشهای استاندارد نورپردازی در اتاق هتل از جمله عواملی است که کماکان در اتاقهای اقامتگاههای مختلف به چشم میخورد. زیرا اگر فرض بگیریم فقط برای ورودی اتاق یک لامپ سقفی در نظر بگیریم باید آن را به 300 اتاق دیگر هم تعمیم بدهیم. با این حال به دلیل اهمیت این فضا و نقش کلیدی آن در کسب و کار هتل، باید درباره نورپردازی در اتاق هتل تجدید نظر کرد.
نکات نورپردازی در اتاق هتل
- نورهای شبانه در راهروهای اتاقها باید به گونه ای باشد که هنگام رفت و آمدهای شبانه مزاحمتی برای سایر اتاقها ایجاد نشود. همچنین مطالعات نشان میدهد افراد در فضاهای پرنور بلندتر صحبت میکنند. بنابراین نورپردازی در راهروی اطراف اتاقها در شب باید کاهش یابد و در طول روز با توجه به روشنایی روز افزایش.
- نورهای مطالعه در نورپردازی در اتاق هتل باید به مهمانان محدوده کاملا قابل کنترل برای خواندن کتاب یا کار با لپتاپ بدون سلب آسایش دیگران ارائه دهد.
- دیگر نکته مهم نورپردازی در اتاق هتل محل قرارگیری کلیدهای روشنایی در اتاق است. اغلب محل کلیدها با محل روشنایی تطابق ندارد یا برخی واحدهای روشنایی وابسته به یکدیگر هستند که موجب اذیت مهمانان است.
پیشنهادات نورپردازی در اتاق هتل
- استفاده از فیبرهای نوری که منبع نوری قابل لمس و کنترل فراهم میآورند و در مصرف انرژی صرفه جویی میکنند. جایگزین لامپهای کم ولتاژهالوژن که دارای نقطه انتشار بسیار داغی هستند. اگر چه نوع اول برای نورپردازی در اتاق هتل گرانتر تمام میشود اما در طول زمان مقرون به صرفه خواهد بود.
- استفاده از سیستمهای تعاملی برای نورپردازی در اتاق هتل که به مهمان امکان تغییر رنگ و شدت نورپردازی اتاق را میدهد. این چنین کنترلها در نورپردازی در اتاق هتل نه تنها تجربههایی یونیک و جدید برای مهمان ایجاد میکند بلکه تاثیر مثبتی بر مارکتینگ هتل با استفاده از بازاریابی کلامیهم میگذارد.
مهمانان میتوانند با توجه به روحیه و نیاز شخصی، نور رنگی و شدت نور مورد نیاز خود را در فضا داشته باشند. این مورد از جمله ویژگیهای هتلهای هوشمند و از نمونه استفادههای تکنولوژی در هتل است.
- توجه کردن به نورپردازی در اتاق هتل و در بخش حمام؛ مثلا استفاده از منابع نوری کم ولتاژ در آن برای جذاب به نظر رسیدن فضای حمام. همچنین استفاده از آینه در حمام و نورپردازی آن از پهلو با نور گرم برای ایجاد درخشش روی صورت و بدن افراد. به یاد داشته باشید انعکاس هیچکدام از نورپردازیها در حمام نباید در آینه بیفتد. استفاده از نورپردازی سقفی در بالای دوش برای تاریک به نظر نرسیدن محل ریزش آب.
- تغییر کیفیت مختلف نورپردازی در اتاق هتل با استفاده از تغییر رنگ برای تفکیک حوزههای مختلف خواب، نشیمن یا کار در اتاق. همچنین تفکیک یا تکید بر یک عنصر ویژه و خاص با استفاده از نورهای نقطه ای، متمرکز و خطی در کف، سقف، دیوارها و لبهها.
حرف آخر
اگر بودجه شما برای نورپردازی در اتاق هتل کافی نیست یا اگر سرمایه گذاران شما استقبال چندانی از طرحهای نورپردازی در اتاقهای هتل نمیکنند؛ میتوانید از اشتراتژی خاص کردن اتاقها استفاده کنید. کافی است چند المان نورانی یا ترفندهای طراحانه را برای نورپردازی در چند اتاق هتل پیاده کنید. به این ترتیب شما این اتاقها را خاص یا حتی VIP کرده اید. میتوانید برای آنها تعرفههای متفاوت در نظر بگیرید یا حتی آنها را وارد پکیجهای قیمت گذاری خود کنید. درباره این موارد بیشتر در مقالات مارکتینگ هتل صحبت کرده ایم.