درجه بندی هتل و انواع دسته بندی هتل ‌ها

درجه بندی هتل ‌ها بر اساس خصوصیات عینی و سطح کیفی خدماتی است که ارائه می‌دهند. هر هتلی باید شامل حداقل شرایط استاندارد کیفیت خدمات در هتل ‌ها باشد. این شرایط بر مبنای نیازها و انتظارات مشتریان تنظیم شده است. استانداردها به طور کلی حد انتظار در هر سطح از درجه را مشخص می‌سازد اما خدمات موجود در هتل ‌ها و سطح کیفی آنها تنها منحصر به درجه بندی هتل نیست. این واحدها میتوانند استاندارد کیفیت خدمات خود را فراتر از این استاندارد‌ها تعیین نمایند.

ما پیشتر انواع هتل ‌ها را در مقالات مختلفی معرفی کرده ایم که البته نشاندهنده دسته بندی هتلهاست. در این مقاله به بحث درجه بندی هتل می‌پردازیم.

درجه بندی هتل

حداقل شرایط لازم برای استاندارد در درجه بندی هتل

حداقل شرایط لازم برای درجه بندی هتل در یکی از سطوح درجات، دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که می‌بایست در آن واحد به میهمانان عرضه شود. واحدها در این دستورالعمل به شرح زیر وارد درجه بندی هتل می‌شوند:

یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره

حداقل شرایط لازم برای ورود به درجه بندی هتل که یک ستاره خواهد بود به شرح زیر است:

  • رعایت حداقل سطح کیفی در قسمت‌های مختلف واحد
  • دارا بودن حداقل 8 اتاق خواب
  • 75% اتاق خواب‌ها با حمام یا تسهیلات خصوصی
  • وجود محلی برای صبحانه خوری که متناسب با ظرفیت هتل طراحی شده باشد.
  • وجود سیستم سرمایش و گرمایش قابل کنترل در اتاق خواب‌ها

درجه بندی هتل

ارزیابی امتیازات در درجه بندی هتل ‌ها

فرایند کار در درجه بندی هتل اینگونه است که هریک از موارد خدمات، تجهیزات، فضاهای موجود، نیروی انسانی و … در هتل مورد ارزیابی قرار گفته و امتیازی توسط هتل کسب می‌شود. در فرایند ارزیابی، امتیازانی از صفر تا ده ممکن است به هر یک از موارد مهم درجه بندی هتل تعلق گیرد. این امتیاز بر اساس سطح کیفی و مطلوبیت مورد ارزیابی تعیین می‌شود.

  • برای درجه بندی هتل در هتل یک ستاره حداقل کسب 1 امتیاز برای هر مورد الزامی ‌است. حداقل میانگین مجموع امتیازات هتل در این سطح نباید کمتر از 2 درجه باشد.
  • برای درجه بندی در هتل دو ستاره حداقل کسب 3 امتیاز برای هر مورد الزامی ‌است. حداقل میانگین مجموع امتیازات هتل در این سطح نباید کمتر از 4 درجه باشد.
  • برای درجه بندی هتل در هتل سه ستاره حداقل کسب 5 امتیاز برای هر مورد الزامی ‌است. حداقل میانگین مجموع امتیازات هتل در این سطح نباید کمتر از 6 درجه باشد.
  • برای درجه بندی هتل در هتل چهار ستاره حداقل کسب 7 امتیاز برای هر مورد الزامی ‌است. حداقل میانگین مجموع امتیازات هتل در این سطح نباید کمتر از 8 درجه باشد.
  • برای درجه بندی در هتل یک ستاره حداقل کسب 9 امتیاز برای هر مورد الزامی‌ است.

درجه بندی هتل

درجه بندی هتل چگونه تغییر می‌کند؟

برای اینکه هتلی از لحاظ درجه ارتقاء یابد، می‌بایست کیفیت خدمات ارائه شده به میهمان را تا حد قابل قبول این استانداردها بالا ببرد. از این رو فراهم کردن مجموعه از تسهیلات و خدمات مورد انتظار از بدیهیات است. از آنجایی که کیفیت خدمات دارای اهمیتی اساسی است، مشتری‌ها پس از تغییر درجه بندی انتظار دارند سطح خدمات و مجموعه تسهیلات در هتل ‌ها را به تناسب هتل دریافت کنند.

موارد ارزیابی هتل ‌ها در درجه بندی

همه هتلها باید مقررات الزامی ‌زیر را رعایت کنند.

  1. امور ساختمانی، تاسیسات هتل و متعلقات آن
  2. امور خدمات و تجهیزات هتل
  3. امور ایمنی، بهداشت و پایداری
  4. امور اغذیه و مشربه
  5. امور مدیریت، نیروی انسانی و آموزش

در ارزیابی امتیازات، در مجموع امتیازات داده شده می‌بایست نسبت زیر رعایت گردد:

  • امور ساختمانی و تاسیساتی و موارد مربوط به آن 30% از کل امتیازات
  • امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات و موارد مربوط به آن 50% از کل امتیازات
  • امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش 20% از کل امتیازات

 

در آخر

دریافتیم بسته به نوع هر هتل و درجه بندی آن، سطح خدمات و کیفیت کلی آن متفاوت است. مثلا یک هتل 5 ستاره، مراکز اقامتی با تاسیسات لوکس، بزرگ و با رعایت استانداردهای بالاتر بین المللی هستند. حال آنکه یک هتل 3 ستاره این چنین نیست. به به جای آن بزرگی اتاق‌ها و آموزش کارمندان است که ان را تفکیک می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.