هتل و هتلداری چگونه صنعت گردشگری سلامت در کشور را متحول می‌کند؟

صنعت گردشگری سلامت را میتوان از مباحث روز دنیا در ارتباط با صنعت هتلداری دانست. این صنعت روز به روز در حال رشد است و سهم توجه بیشتری از سرمایه‌گذاران را در انواع کسب و کار مرتبط به خود متوجه می‌سازد. در مقاله نقش گردشگری سلامت در رونق اقتصادی در جهان برای شما مفاهیم اولیه در رابطه با صنعت گردشگری سلامت را بسط دادیم و نقش آن را در رونق اقتصاد جوامع تبیین کردیم. در این مقاله سعی داریم پس از گریزی کوتاه به آینده صنعت گردشگری سلامت درباره نقش غیر قابل جایگزین صنعت هتلداری در توریسم درمانی صحبت کنیم.

 

آینده صنعت گردشگری سلامت چه شکلی خواهد بود؟

متخصصان بر این باورند که صنعت گردشگری سلامت خیلی زودتر از پیش‌بینی دولت‌ها به دوران اوج خود خواهد رسید. علت این ادعا این است که هم اکنون سطح قابل توجهی از رشد و پیشرفت در جراحیها، طراحی سیستمهای درمانی و تکنولوژی در ارتباط با پزشکی وجود دارد. شواهد حاکی از آن است که انجمن‌های پزشکی در ایالات متحده آمریکا با همکاری دانشگاهها و پیشگامان حوزه گردشگری سلامت ، در تلاش برای ارتقای وضعیت موجود، فراهم آوردن بسترهای لازم و تبدیل شدن به رهبران اولیه در صنعت گردشگری سلامت هستند.

همچنین بسیاری از شرکتهای گردشگری و گروههای درمانی در سراسر دنیا در تلاش مداوم هستند برای بهبود وضعیت استانداردها در این صنعت. از طرف دیگر فراگیری ویروس کرونا با آنکه تمامیت سفر و گردشگری را در سراسر دنیا به خطر انداخت، به ما نشان داد که آینده صنعت گردشگری سلامت درباره دریافت خدمات درمانی و تکنولوژیک پیشرفته است. با پیشرفت روز به روز تکنولوژی، مراقبتهای درمانی دیگر درباره دسترسی های محلی نیست بلکه مرزهای بین المللی باید برای آن تعریف کرد.

صنعت گردشگری سلامت

چرا خدمت هتلداری بخش حیاتی در صنعت گردشگری سلامت به شمار می‌رود؟

گرچه سهم هتلداری در صنعت گردشگری سلامت کوچک است اما یک قطعه بسیار مهم برای تکمیل پازل رشد و توسعه این صنعت محسوب می‌شود. دلیل این ادعا را در پیشرفت وضعیت هتلداری در هتلهای زنجیره‌ای هیلتون یا ماریوت دقیقا بعد از همکاری آنها با صنعت گردشگری سلامت میتوان دید. تجربه این هتلداران در توسعه برندینگ، وفاداری مشتری و تعیین منابع درآمدی مشخص در کنار فرصتهای طلایی در صنعت گردشگری سلامت می‌نشیند و این تحول را شکل می‌دهد.

هنگامی که بیماران و خانواده‌هایشان برای دریافت خدمات درمانی سفر می‌کنند، نیازهای زیادی وجود دارد که باید برایشان تامین شود. برخی از این نیازها محسوس هستند مثل انتقال هوایی کارآمد، اقامت، سرویسهای غذایی، خرید، سرگرمی و فعالیتهای توریسم محور؛ اما برخی دیگر نامحسوسند. نیازهای نامحسوس سنگ بنای هویت و برند صنعت هتلسازی به شمار می‌روند و مهمترین آن را میتوان تجربه مسافر قبل از سفر، حین آن و بعد از سفر دانست. دقیقا به همین علت است که هتلداری یک نقش کوچک اما حیاتی را در رونق صنعت گردشگری سلامت در کشورها ایفا می‌کند.

 

هتل ها به چه روش هایی میتوانند در صنعت گردشگری سلامت مشارکت داشته باشند؟

‍راههای زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که مقدمه این مشارکت را فراهم می‌آورد. هر کدام برای خودشان مزایا و معایبی دارند که البته تشخیص آن به عهده مدیران، سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار است.

  1. راه اول تبیین یک توافقنامه بین بیمارستانها و مراکز درمانی که مقصد مسافران در صنعت گردشگری سلامت هستند با هتل ها. در این راه مسافران از خدمات هتل با درصدی تخفیف برخوردار می‌شوند، یا ممکن است خدمات رفت و آمد یا سرویسهای جانبی هم به آنها داده شود. منطقا در این راه به علت وجود حق کمیسیون سود کمتری به هتلدار تعلق می‌گیرد.
  2. راه بعدی را میتوان در تغییر مدل بیزنس جست و جو کرد؛ ساخت بیمارستان و هتل تحت یک مدیریت و مالکیت. در این راه خبری از توافقنامه نیست اما سرمایه اولیه بزرگتر و برنامه‌ریزی بیشتری مطالبه می‌شود. با توجه به بحث نیازها در صنعت گردشگری سلامت، هر دو هتل و بیمارستان در این روش با در نظرگیری نیاز بیمار و همراه طراحی می‌شود از این رو در هزینه‌های آتی برای هماهنگی این بخشها جلوگیری خواهد شد.
  3. راه آخر در واقع هوشمندانه‌ترین راه حل در توسعه صنعت گردشگری سلامت در کشور است؛ ساخت هتل بیمارستان. هتل بیمارستان را میتوان چنین تبیین کرد: ساختمانی که در آن هم خدمات درمانی و هم خدمات اقامتی ارائه می‌شود.

صنعت گردشگری سلامت

در سراسر جهان همواره 3 مدل هتل بیمارستان برای گسترش فرهنگ صنعت گردشگری سلامت وجود دارد:

هتل هایی که در طرح توسعه خود برخی طبقات را به ارائه خدمات درمانی اختصاص می‌دهند؛ مانند هتل شیلا در کره جنوبی.

بیمارستان هایی که با ظرفیت محدود برخی امکانات اقامتی را برای همراهان بیماران در نظر می‌گیرند؛ مانند بیمارستان بین المللی بامرانگراد در تایلند.

ساختمان هایی که از ابتدا تواما و با سرمایه گذاری بر هر دو خدمت درمان و اقامت طراحی و ساخته می‌شوند. ما این ساختمان ها را هتل بیمارستان می‌نامیم. مانند هتل بیمارستان گاندی در ایران

 

سهم ما از صنعت گردشگری سلامت در کشور چیست؟

در این مقاله سعی کردیم با تعیین و نمایش گستره نیازهای افرادی که مخاطب صنعت گردشگری سلامت هستند شما در فهم جایگاه هتلداری در این صنعت یاری دهیم. آنچه که مبرهن است وجود یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در بخش های مستعد رشد در کشور است. ساخت هتل بیمارستان ها یکی از جذابترین استراتژی‌هایی است که یک سرمایه گذار موفق می‌تواند به آن فکر کند. برای درک بهتر مقوله هتل بیمارستان، تیم ما مقاله درباره هتل بیمارستان؛ ترند امروز در صنعت هتلداری را برای شما تدارک دیده است و با مطالعه آن به شما این فرصت داده می‌شود که برنده این بازی شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.