الفبای آشنایی با بیزنس هتل ها
آنچه که سر صحبت درباره بیزنس هتل ها را برای ما باز میکند میتواند رونق سهم بیزنس و انواع کسب و کارها در دهههای اخیر در کشور باشد. شاهدی بر این ادعا را میتوان حمایت سرمایه داران از استارتاپهای نوپا دانست که در آینده تبدیل به کسب و کارهای گستره خواهند شد. همانطور که در مقاله هتل و هتلداری چگونه صنعت گردشگری سلامت در کشور را متحول میکند؟ توضیح دادیم، ضمن گسترش صنعت گردشگری سلامت، یا افزایش نرخ گردشگری در کشور، در راستای توسعه سیستم بهرهوری مجالی برای اقسامی از کسب و کارها فراهم میآید که هتل و هتلداری یکی از آنهاست. حال میدانیم با افزایش محبوبیت کسب و کارها نزد جوانان و صاحبان مشاغل نرخ سفرهای کاری افزایش یافته و دسته جدیدی از انواع هتل ها در صنعت هتلسازی ایجاد میشود؛ بیزنس هتل.
معنای بیزنس هتل چیست؟
وقتی حرف از بیزنس هتل میزنیم درباره جایی صحبت میکنیم که کاربران اصلی آن به واسطه سفر برای بیزنس خود به آنجا مراجعه کردهاند. بنابراین مخاطبان اصلی بیزنس هتل ها مسافران تجاری هستند و نه آنهایی که برای تفریح یا گردشگری، شخصا یا به همراه خانواده و دوستان در سفر هستند. بیزنس هتل ها میتوانند هتل های معمول هم باشند که خدمات اقامت در اتاق ها را برای مسافران تجاری که اغلب در طول هفته نیاز به اقامت دارند ارتقا میدهند. اما باید توجه داشت همه نکاتی که درباره هتل های معمول وجود دارد در این هتل ها متفاوت است؛ از نحوه رزرو و تبلیغات برای مسافر گرفته تا طراحی اتاق در این هتل ها.
چه خدماتی باید در بیزنس هتل ارائه شود؟
فارغ از طراحی نوع اتاق که در بالا ذکر شد، بیزنس هتل ها تفاوت های محسوسی با سایر هتل ها دارند. درباره اتاق در این هتل ها میتوان به نحوه چیدمان اتاق و دسترسی ها و همچنین امکاناتی که یک مسافر تجاری لازم دارد نظیر میزکار، چراغ مطالعه و پریزهای به جا اشاره کرد.
اما امکانات دیگری چطور؟ یک بیزنس هتل باید مجهز به سالن کنفرانس یا اتاق جلسات باشد. همچنین لازم است بتواند خدمات کترینگ را در فضاهای داخلی و خارجی، در صورتی که هتل از محوطه باز قدرتمندی برخوردار است، ارائه دهد. مهمتر از همه آنچه که بیزنس هتل ها را از سایر هتل ها تفکیک میکند محل قرارگیری آنها در شهر است. آنها باید در نزدیکی مراکز کسب و کار و شرکت های بزرگ در شهر ساخته شوند. به عنوان مثال در تهران مناطق 3 و 6 متراکمترین بخش شهر از نظر میزبانی ادارات و شرکت ها به شمار میرود.
امکان دیگری که در بیزنس هتل ها وجود دارد وجود یک تیم مختص رزرو رستوران و اماکن مشابه برای تیم تجاری ساکن در هتل است. از آنجایی که مسافران تجاری به قصد گسترش کسب و کار در حال سفر هستند، برای ذخیره زمان خود میتوانند امور مربوط به هماهنگیهای این چنینی را از هتل بخواهند. یک امکان دیگر، سرویس های حمل و نقل است اعم از پیک آپ فرودگاهی یا نقل و انتقال مسافران در شهر با استفاده از خدمات رفت و آمدی خود هتل.
پای مسافران تجاری چگونه به بیزنس هتل باز میشود؟
در بیزنس هتل ها به ندرت میتوان افرادی را دید که برای تفریح و گردشگری از هتل استفاده میکنند. آنها اغلب مسافران تجاری هستند. علت این امر آنست که همه چیز در آنها مناسب ذائقه یک مسافر تجاری یا تیمی از آنها طراحی و برنامهریزی شده است. همین طراحی خاص، هزینههای اقامت را بالا برده و مانع از حضور همه قسمی از افراد میشود.
اما آنچه که در این بین راه گشاست را میتوان قراردادی بین شرکتها و بیزنس هتل ها دانست. شرکتهایی که میزبان کارمندان خود از سراسر کشور در ایام مختلف هستند از دسته این شرکت ها به شماز میروند. با ثبت یک قرارداد منصفانه، دیگر شرکت دغدغه اسکان کارمند خود را ندارد و به طرز مشابه این بار را از دوش کارمند هم برمیدارد و در نتیجه سودآوری بیشتری به واسطه کاهش استرس مسافر در سفر حاصل میشود.
از طرفی برگزاری نمایشگاههای مختلف در طول سال از آن دسته از رویدادهایی است که منجر به سفر تعداد زیادی از مسافران تجاری در یک مدت زمان به خصوص میشود. با ثبت قراردادهایی که پیش از سفر مسافران، آنها را در اتاقهای بیزنس هتل ساکن کند، میتوان به سود قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کرد.
تا اینجا برای شما بیزنس هتل ها را معرفی کردیم و درباره برخی از بارزترین تفاوتهای آن با سایر هتل ها صحبت کردیم. در مقاله 4 ویژگی بیزنس هتل های موفق قصد داریم برخی از ویژگی هایی که یک هتل بیزنس را به ورژن بهتری از خودش تبدیل میکند به شما معرفی کنیم.