- معماری و تاثیر آن بر کارآیی هتل
رابطه تنگاتنگ و تاثیر متقابل میان سازمان فضایی هتل و حیات اقتصادی آن، نقش معمار در موفقیت پروژه را نمایان ساخته و گفتگویی پیوسته میان او و سرمایه گذار را الزامی میسازد. از سوی دیگر، حیات اقتصادی هتل به شدت وابسته به نکات ظریف عملکردی، توجه به رفتار مخاطب و کارکنان و شیوه هم نشینی فضاها در کنار یکدیگر است. به عبارت دیگر، کارآیی هتل همچون کارکرد ماشینی است که تمامی اجزا آن باید پیوسته، با دقت بالا و در تعامل با یکدیگر کار کنند. وظیفه طراح، تامین این کارآیی و تضمین کارکرد درست اجزا بیشمار این ماشین است.
2. معماری هتل، فراتر از پاسخگویی صرف به عملکرد
رابطه متقابل میان معماری و هتل تنها به حل روابط عملکردی محدود نمیشود. این رابطه را میتوان بر اساس میزان نقش آفرینی معماری در سه سطح دسته بندی کرد.
سطح اول: معماری صرفا در جهت تامین خواسته های سرمایه گذار هتل گام برداشته و نقش آن طراحی روابط بی نقص عملکردی است.
سطح دوم: معماری، نقش و نمود بیشتری دارد. بدین معنی که معماری خود به جاذبه ای برای هتل و عاملی برای جذب توریست عام به آن تبدیل میشود. شاخص بودن معماری هتل، نقش مضاعفی است که در این گونه هتل ها بر عهده معماری قرار میگیرد. معماری خاص هتل برج العرب، نمونه ای از نقش پذیری بیشتر معماری در موفقیت هتل ها میباشد.
سطح سوم: انتخاب معماران صاحب نام از یک سو و انتخاب طرح هایی پیشرو و متفاوت از سوی دیگر، میتواند هتل را به مقصد گروهی خاص از توریست ها مانند معماران تبدیل کند. اوج این رویکرد را میتوان در حضور 12معمار برجسته برای طراحی هتل پیوارتا در مادرید دانست، به نحوی که هر طبقه از این هتل توسط یکی از معماران صاحب نام بین المللی طراحی شده است. حضور نام هایی چون زاها حدید، نورمن فاستر، ژان نوول و … در کنار یکدیگر این هتل را به مقصدی برای سفر معماران به مادرید تبدیل کرده است.
3. تاثیر مستقیم برنامه و امکانات جانبی هتل بر معماری و سازماندهی آن
هر عاملی که در افزایش کارآیی هتل، افزایش درآمد یا کاهش هزینه تاثیرگذار باشد، بر معماری آن نیز تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال بخش قابل توجهی از درآمد هتل، مدیون فراهم ساختن امکانات جانبی غیر از اقامت برای مسافران است. بنابراین هتل ها با ارائه خدمات متنوع از اقامت و صرف غذا گرفته تا برگزاری گردهمایی ها، جشن ها، مراسم فرهنگی و مذهبی و نیز کاربری های تفریحی، سرگرمی و ورزشی، امکانت بالقوه بیشتری برای پاسخگویی به مخاطبان خود و در نتیجه کسب درآمد خواهند داشت.