هوش مصنوعی در هتل چیست و چه کاربردی دارد؟
هوش مصنوعی در هتل و در دیگر تجارت و کسب و کارها جایگاه ویژه ای دارد. با پیشرفت فناوری رایانه، هوش مصنوعی قابل اعتمادتر شده و جایگاه آن در دنیای تجارت ارتقا پیدا کرده است. در واقع، صنعت هتلداری به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی برای انجام وظایف خدمات مشتری استفاده میکنند که به ویژه در هتلها و استراحتگاهها مهم است. در این مقاله، شما میبینید که هوش مصنوعی در هتل از چه روش انقلابی استفاده میکند.
تکنولوژی های جدید در هتل که هر هتلداری باید بشناسد
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی یا AI به عملکردهای به وضوح هوشمندانه توسط رایانهها یا ماشینها اطلاق میشود. هوش مصنوعی به عنوان یک مفهوم از دهه 1950 وجود داشته است، اما تنها در چند وقت اخیر است که این فناوری تا حدی پیشرفت کرده است که میتوان آن را به اندازه کافی قابل اعتماد در نظر گرفت تا بتواند برای کارهای مهم تجاری به کار گرفته شود.
اساساً، هوش مصنوعی به رایانهها یا ماشینهایی گفته میشود که وظایفی را انجام میدهند که به طور سنتی تصور میشد برای انجام آنها عملکرد شناختی لازم است و با مفاهیمیمانند اتوماسیون و دادههای بزرگ همراه است. امروزه، جمع آوری دادههای مشتری، همراه با پیشرفت فن آوری رایانه، به معنای استفاده از هوش مصنوعی برای طیف وسیعی از عملکردها است؛ از جمله خدمات اساسی مشتری، شخصی سازی فرایندها، حل مسائل پیشرفته تر و حتی برای فرآیندهای فروش.
چرا هوش مصنوعی در هتل اهمیت پیدا میکند؟
هوش مصنوعی اساساً به دلیل توانایی انجام وظایف سنتی انسان در هر زمان از شبانه روز نقش مهمی در صنعت هتلداری دارد. این به طور بالقوه به این معنی است که صاحبان هتل میتوانند پول قابل توجهی پس انداز کنند، خطاهای انسانی را از بین ببرند و خدمات برتر ارائه دهند. مهمترین کاربرد و مزیت هوش مصنوعی در هتل، مدیریت هزینههاست هرچند در ابتدا اینطور به نظر نمیرسد.
هوش مصنوعی در هتل در بخش دیگری هم در هتل به کار گرفته میشود. به طور خاص، خدمات مشتری بخشی مهم در صنعت گردشگری و هتلداری است، زیرا هتلها اغلب بر اساس نوع برخورد با مشتریان خود زندگی میكنند و میمیرند. با هوش مصنوعی در هتل، امکان بهبود این جنبه تقریباً بی پایان است، از افزایش شخصی سازی تا توصیههای متناسب.
یکی از چالشهای کلیدی خدمات مشتری برای هتلها پاسخ سریع به سوالات مشتری است و هوش مصنوعی در هتل اکنون گزینه دیگری برای مقابله با این مشکل فراهم کرده است. علاوه بر این، این ظرفیت برای کمک به وظایفی مانند تجزیه و تحلیل دادهها را دارد و از طریق جمع آوری دادهها، میتواند به طور موثر “یاد بگیرد” و با تعاملات مشتری سازگار شود. هوش مصنوعی در هتل به این صورت به شخصی سازی فرایندها میپردازد.
نمونههایی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در هتل
اگرچه استفاده از هوش مصنوعی در هتل هنوز در مراحل ابتدایی است، اما در حال حاضر کاربردهای عملی بی شماری دارد که برخی از آنها در زیر با جزئیات بیشتر شرح داده شده است:
-
خدمات مشتری حضوری
نمونه ای از هوش مصنوعی در هتل استفاده از آن برای ارائه خدمات حضوری به مشتری است. ما در حال حاضر شاهد توسعه رباتهایی با هوش مصنوعی هستیم و پتانسیل رشد این فناوری بسیار زیاد است. در حال حاضر، این هتلهای زیادی قادر به کنار آمدن با این شرایط مشتری روبرو هستند.
بهترین نمونه تاکنون یک ربات هوش مصنوعی در هتل به نام “کانی” بوده است که توسط هتل هیلتون پذیرفته شده است. این ربات قادر به ارائه اطلاعات گردشگری به مشتریانی است که با آن تعامل دارند. چشمگیرترین حالت، این است که میتواند از گفتار انسان یاد بگیرد و با افراد سازگار شود. در نهایت، این بدان معناست که هرچه مشتریان بیشتر با آن صحبت کنند، وضعیت بهتری خواهد داشت.
-
Chatbots و پیام رسانی، نمود دیگری از هوش مصنوعی در هتل
شاید بارزترین روش استفاده از هوش مصنوعی در هتل توسط افراد در صنعت هتلداری، ارائه خدمات به مشتریان در منطقه پذیرش هتل و عملیات رزرو اتاق باشد. به طور خاص، نشان داده شده است که این فناوری در هنگام ارسال پیامهای مستقیم، سرویسهای چت آنلاین، پاسخگویی به سوالات یا درخواستهای ساده، بسیار موثر است.
به عنوان یک مثال از هوش مصنوعی در هتل، از رباتهای چت AI در سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی استفاده شده است. این امکان به مشتریان داده میشود که در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته سوالات خود را بپرسند و تقریباً پاسخ فوری دریافت کنند. این مورد برای هتلها بسیار ارزشمند است، زیرا نوعی از سیستم پاسخگویی را فراهم میکند که با تعامل انسان به انسان تقریباً غیرممکن است.
مهمترین تکنولوژی در هتل در قرن اخیر
-
تجزیه و تحلیل دادهها
روش دیگری که هوش مصنوعی در هتل و به دور از خدمات به مشتری صرف مورد استفاده قرار میگیرد، تجزیه و تحلیل دادهها است. در این ظرفیت، میتوان از این فناوری برای مرتب سازی سریع مقدار زیادی از دادهها و نتیجه گیریهای مهم در مورد مهمانان یا مشتریان بالقوه استفاده کرد.
نمونه ای از این مورد با هتلهای زنجیره ای Dorchester Collection دیده شده است که از پلتفرم Metis AI استفاده کرده است. با استفاده از این فناوری هوش مصنوعی در هتل، شرکت توانسته است دادههای جمع آوری شده از طریق نظرسنجیها، بررسیهای آنلاین و غیره را مرتب کند و هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل این موارد برای نتیجه گیری در مورد عملکرد کلی است.