کانسپت طراحی هتل چیست و چرا مهم است؟ کلیدهای ایجاد یک کانسپت موفق چیست؟

کانسپت طراحی هتل چیزی بیشتر از یک ایده و اجرای فیزیکی آن در مراحل طراحی است. کانسپت طراحی هتل شامل نحوه ارائه خدمات هتل، مدیریت هتل، انتخاب توجه به جزئیات و مهمتر از همه کیفیت تجریه مهمانان هنگام اقامت در هتل است. کانسپ طراحی هتل چیزی است که شما به عنوان سرمایه‌گذار یا هتلدار می‌خواهید که هتل شما به آن نام یا داستان شناخته شود و با کلمه ای به خصوص به یاد آورده شود.

در مقاله الفبای برندینگ در هتل برای هتلداران و مدیران هتل برای شما درباره برندینگ و داستان‌سرایی و ارتباط آن با کانسپت طراحی هتل صحبت کردیم. اجازه بدهید با دو مثال موضوع را شفاف کنیم. با کلمه خانه مادربزرگ به یاد مهربانی، خانواده، شادی، سر و صدا، حوض، بوی چای و احتمالا چند مورد دیگر می‌افتیم. یک مثال دیگر برای تبین معنی کانسپت طراحی هتل، برج آزادی است؛ بلافاصله کلمات تهران، انقلاب، شهیاد، خون و اعتراض و جمعیت در ذهن خوانده می‌شوند. فرایند ایجاد کانسپت طراحی هتل هم باید به همین ترتیب باشد.

در واقع اجازه بدهید خیال شما را راحت کنیم؛ اگر کانسپت طراحی هتل در هنگام ساخت و طراحی اولیه در نظر گرفته شود، مدیریت هتل فقط باید مشتری‌هایش را حفظ کند! چون ساختمان زنده است و خودش می‌تواند مهمانان را فرا بخواند. از آنجایی که مهمانان و مسافران به دنبال تجربه ای نو و جذاب هستند، دائما بین انواع هتل ها در حال جستجو برای دریافت این تجربه هستند. آنها بدون آنکه بدانند در پی کانسپت طراحی هتل هستند؛ همان چیزی که بین تعداد بیشمار انتخاب دیگری نظر آنها را به خود جلب می‌کند.

کانسپت طراحی هتل

 

در ادامه 3 نکته حیاتی برای بهبود و ایجاد کانسپت طراحی هتل را با هم مرور می‌کنیم:

  1. ترفند اول در طراحی کانسپت هتل: شناخت مخاطب

هیچ چیز مهمتر از شناخت مشتری در ابتدای برنامه‌ریزی برای ساخت یا بازسازی هتل و ایجاد کانسپت طراحی هتل برای آنها نیست. اولین دسته‌بندی مشتریان تقسیم آنها با توجه به هدف آنهاست از سفر:

  • تجارت
  • تفریح
  • درمان

بیزنس هتل ها” مناسب مسافران تجاری، هتل های معمول تفریحی برای مسافرانی که برای لذت و تفریح سفر میکنند و “هتل بیمارستان ها” برای گردشگری سلامت و سفر به هدف دریافت خدمات پزشکی است. همه ما به خوبی می‌دانیم کانسپت طراحی هتل برای هر یک از اینها کاملا متفاوت از دیگری است.

کانسپت طراحی هتل متناسب با سن و جنس افراد استفاده کننده فضا، ایام رزرو هتل، نیاز مهمانان، توقع افراد از برند، میزان مساحت اشغال فضا و پروتکلهای ارتباط با شهر یا سایر مراکز وابسته تغییر می‌کند. شناخت دقیق مشتری که در علم مارکتینگ به آن “پرسونا” گفته می‌شود، نقش به سزایی در میزان موفقیت کانسپت طراحی هتل دارد.

 

کانسپت طراحی هتل

 

  1. ترفند دوم در تبیین کانسپت طراحی هتل: تعریف شالوده

این مورد درباره مثالهای ابتدای همین صفحه است. نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در بررسی و مطالعات اولیه طراحی و ساخت هتل، نقشی غیر قابل جایگزین در ایجاد کانسپت طراحی هتل ایفا می‌کند. برای خوردن فیلتان ابتدا آن را خرد کنید به قطعاتی که آن را می‌شناسید. الان برای شما می‌گوییم منظور از خرد کردن فیل برای دست یابی به کانسپت طراحی چیست.

ممکن است سایت شما پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر تجاری داشته باشد چرا که در بافت مرکزی شهر یا نزدیک به ادارات است. یا ممکن است به واسطه برخورداری از حمایتهای سرمایه‌گذاری بتوانید دست به طراحی یک هتل بیمارستان با تجهیزات پیشرفته‌ای بزنید که یکی دیگر از مقاصد گردشگری سلامت در کشور شود.

اما نقاط ضعف یا تهدیدها چطور به ایجاد کانسپت طراحی کمک می‌کند؟ وجود یک خانه قدیمی و کاهگلی نه چندان مخروب اما بزرگ در نزدیکی بافت تاریخی شهرهای ایران، احتمالا برای شما ایده ساخت یک مرکز تجاری را زنده می‌کند. اما اگر این خانه طی فرایند بازسازی تبدیل به یک بوتیک هتل با به روزترین فناوری ها درهتلداری شود چه؟ کانسپت طراحی هتل در اینجا جذب و استقرار گردشگر به هدف ارتقا گردشگری فرهنگی و تاریخی با رویکرد استفاده از تکنولوژی خواهد بود.

 

کانسپت طراحی هتل

 

  1. نکته سوم در طراحی کانسپت هتل: بسط شالوده به جزئیات حیرت انگیز

پس از بررسی نکته قبلی و فهم کانسپت طراحی هتل وقت آن است که آن را چنان در ملک خود پیاده کنید که هر رهگذر و استفاده‌کننده ای با نظر اول آن را دریابد. کانسپت طراحی هتل باید در گوشه گوشه کار شما محسوس باشد؛ در رستوران، در اتاقها، در لابی و پذیرش، در نحوه رزرو و پذیرش مسافران، در برخورد کارکنان و حتی انتخاب برد لوازم آشپزخانه. ویژگی ها و ابزار های معمارانه در طراحی بار اصلی این وظیفه را به دوش میکشند.

 

کانسپت طراحی هتل

 

سخن آخر

با یک کانسپت شاخص و هوشمندانه، هتل شما تبدیل به رقیبی بالقوه برای سایر هتل های منطقه می‌شود. در این راه به هتلهایی که فقط به طراحی داخلی یا تزئینات لوکس می‌پردازند توجهی نکنید؛ به شما اطمینان می‌دهیم در بسیاری از این هتل ها، کانسپت طراحی وجود ندارد و مسافران و مهمانان هم این موضوع را درک می‌کنند. برای ایجاد کانسپت طراحی هتل شما به چیزی بیشتر از دیزاین و دکوراسیون احتیاج دارید.

ما مقاله ای تحت عنوان “5 ایده طراحی داخلی هتل که سریعا در تمام دنیا در حال گسترش است” برای شما آماده کرده ایم. با این وجود آگاه باشید که “دیزاین” بخش اجرایی کانسپت طراحی هتل است و “ایده” جرقه های تولید آن. نه ایده و نه دیزاین نمی‌توانند برای هتل شما داستان‌سرایی کنند و آن را از دیگر هتل ها در نظر مسافران تفکیک بنمایند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.