همانطور که در دهه 2020 غوغا می کنیم، آنچه زمانی به عنوان نوآوری و ارزش افزوده در مهمان نوازی تلقی می شد، به زودی به انتظاراتی تبدیل می شود که جرأت نخواهید داشت از یک تجربه هتل با کیفیت حذف کنید. حتی برای طراحی بوتیک هتل نیز چنین است، به موجب آن املاکی که در زیر این پرچم قرار می گیرند و تنها برای یک دهه بعد با هاله ای جذاب دیده می شدند، به زودی وهمزمان با اینکه مسافران با آنچه این مشاغل ارائه می دهند بیشتر آشنا می شوند، درخشش شان را از دست خواهند داد.
تازگی از بین رفته است، مفهوم «سبک زندگی» اکنون جریان اصلی است، و ما در آستانه ورود به فاز بعدی بوتیک هستیم که راه اندازی ساده در این بخش برای جلب علاقه پایدار کافی نیست زیرا مشتریان قبلاً چیزی مشابه را تجربه کرده اند. جدای از شرکتهای تجاری جدید، آپارتمانهای گرانقیمت متعددی که در زیر چتر اقتصاد اشتراکگذاری ارائه میشوند که جنبههای زیادی از ویژگیهای سبک زندگی را تقلید میکنند، به این سطح رقابتی بالا میافزاید.
بنابراین، در این بخش بازار بوتیک که به زودی مملو از شلوغی می شود، چگونه هتل ها سازگار می شوند تا مهمانان علاقه خود را به هیچ یک از این املاک ظاهراً عالی به نفع «چیز بزرگ بعدی» از دست ندهند؟ چگونه یک ملک بوتیک را ابداع می کنید تا ارقام درآمد مکرر آن همیشه به طور سالم به نتایج کمک کنند؟ به طور گسترده تر، هتل های سبک زندگی چگونه در طی دو یا سه دهه آینده به اختراع مجدد خود ادامه می دهند تا مهمانان هرگز چنین املاکی را خسته، کسل کننده، کهنه یا منسوخ تلقی نکنند؟
در اصل، شما به یک برنامه با اهداف کوتاه مدت ملموس و یک چشم انداز روشن برای چگونگی تعمیم آن در بلندمدت نیاز دارید. با دنیایی از جهتگیریهای ممکن که میتوان تا آنجایی که هزینههای سرمایهای، بهبودهای عملیاتی و کمپینهای بازاریابی برونگرایانه را در پیش گرفت، به کارگیری اصول استراتژی طراحی برای کمک به محدود کردن تمرکز همانند پروژهای است که آن تمرکز به آینده ای نزدیک منجر میشود.
استراتژی طراحی هتل – برند از پایه
استراتژی طراحی یک اصطلاح اولیه است که برای صنعت طراحی گرافیک محفوظ است، اما پس از یک تعریف سریع باید به راحتی مشخص شود که چرا در صنعت مهماننوازی نیز با ارجاع خاص به هتلهای بوتیک که در آن طراحی یک نقطه مهم تمایز است، کاربرد دارد.
اولین برخورد من با این عبارت زمانی رخ داد که در دهه 1980 وارد دنیای تبلیغات شدم، فقط به طور کلی چنین طبقه بندی خاصی به آن داده نمی شد و در عوض از طریق زبان گسترده تر استراتژی برند و برنامه ریزی کسب و کار اشاره ای می شد. مدل کلاسیک اینکه چگونه یک آژانس ظاهر و احساس کلی را برای موتور بازاریابی هر مشتری ایجاد می کند، شروع با یک لوگو است (با فرض اینکه نام شرکت مورد توافق قرار گرفته یا قبلاً در حال استفاده است). در این مرحله استراتوسفر که ایدههای طراحی گسترده از جمله اینکه مشتریان چگونه رنگهای مختلف را تجربه میکنند و فونتهای خاصی در مقابل دیگران چه احساسی دارند، خریداری میشود. اگر به دنبال یک علامت کلمه هستید، در آنجا متوقف می شوید، یا می توانید برای شخصیت دادن به نام تجاری، نمادی اضافه کنید.
هنگامی که لوگو قفل شد، سپس به سمت توسعه یک تابلوی خلق و خو یا یک راهنمای سبک برند کامل می روید که به عنوان سرفصل همه کارهای بعدی عمل می کند و پارامترهایی را ارائه می دهد تا همه تبلیغات ذاتاً در نگاه اول به عنوان آگهی های شرکت شناخته شوند. با داشتن یک لوگوی جدید پر زرق و برق و برخی دستورالعمل های برند، زمان آن فرا رسیده است که به فاز بعدی مفاهیم تبلیغاتی و کارهای تکراری بر اساس آن طرح های مفهومی تایید شده برویم.
در طول این مراحل اولیه، این وظیفه مدیر خلاق آژانس است که مکالمه طراحی استراتژیک با مشتری را هدایت کند، ابتدا با پرسیدن سؤالات درست در مورد اینکه برند چه چیزی را نشان می دهد و همچنین درباره اینکه برند به کجا می رود. هدف استراتژی طراحی نه تنها ارائه زیبایی در اینجا و اکنون است، بلکه چشم هشیاری به آینده نیز دارد. کمپینهای بازاریابی که بدون جهتگیری استراتژیک تجاری یا استراتژی طراحی پیش میروند، محکوم به متوسط هستند، زیرا فاقد برنامهای محکم برای رشد هدایتشده و حمایت از برند هستند و در عین حال در حساب درآمد و خرج باقی میمانند.
اجتناب از فرانکشتاین
اغلب اوقات من هتل هایی را می بینم که فاقد استراتژی طراحی در تمام انواع عملی هستند. به هر حال، در نظر گرفتن زمانی که مدیران معمولاً درگیر مسائل جزئی روزانه اداره یک ملک با تعداد زیادی قطعات متحرک هستند، دشوار است.
وقتی وارد هتلی میشوید که در آن فضاهای عمومی از طریق چندین طراح داخلی و چندین تامینکننده کالاهای سخت دیگر که همگی در زمانهای مختلف در مناطق مختلف مشارکت داشتهاند، بلافاصله آن را احساس میکنید. زمانی که در یک brand.com مرور میکنید، آن را احساس میکنید، جایی که یک تیم توسعهدهنده جدید بخشی از آن را در دست گرفت، اما فقط نیمی از صفحات را دوباره پیکربندی کرد. وقتی تلاشهای بازاریابی یک هتل را در تمام کانالها بررسی میکنید، آن را احساس میکنید، در حالی که برخی احساس میکنند به طور هماهنگ در ردیفها قرار گرفتهاند در حالی که برخی دیگر پرت هستند.
چیزی احساس میشود، حتی باعث سردرگمی میشود. بدن ما به طور ناخودآگاه برای طراحی خوب آماده شده است و وقتی با یک “فرانکنشتاین” مانند یکی از این سه نمونه کلی روبرو می شویم، ما را عصبانی می کند. پس از نام هیولای فرانکنشتاین در رمان مری شلی، وقتی در نظر بگیرید که چگونه ترکیب اجزای بدنهای مختلف ممکن است موجودیتی قویتر از هر مؤلفهای ایجاد کند، اما با این وجود توسط جامعه طرد شده است، واژهای سرگرمکننده است.
امروزه بسیاری از تجربه های مهمانان در مورد، ایجاد یک تصور مثبت قوی است، که شما نمی توانید محصول خود را به شیوه ای نامتجانس ارائه دهید. این امر مطلوبیت سفر احساسی مورد نظر شما را کم می کند و در نهایت شما را از دستیابی به آن عامل شگفت انگیزی که هنگام اقامت در ملکی به دست می آورید، باز می دارد.
با تیزبینی منحصر و با توجه به اینکه چگونه طراحی فیزیکی می تواند بر افرادی که با یک فضا در تعامل هستند تأثیر بگذارد، بوتیک ها و بخش های لوکس باید به طور فزاینده ای آگاه باشند که چگونه روند طراحی در حال تغییر است و همچنین چگونه مارک های فعال در این جایگاه می توانند به طور موثر و با این سیر تکاملی در هماهنگی حرکت کنند. با چنین تکاملی به هر حال، این یکی از دلایل کلیدی است که مشتریان این املاک را انتخاب می کنند (و مایلند برای هر شب به میزان قابل توجهی بیشتر بپردازند) نسبت به هتل های تجاری یا خدمات انتخابی. لابیهای چشمگیر، دکورهای ظریف راهروها و اتاقهای مهمان با چیدمان هنرمندانه، برای ذکر سه منطقه، همگی باید به طور همزمان برنامهریزی شوند تا با مفهوم برند و دیدگاه برند مطابقت داشته باشند.
گام به گام برای استراتژی طراحی بوتیک
چرا برند شما باید وجود داشته باشد؟ جوهره برند شما چیست؟ اگر بتوانید این پاسخ ها را تا حد یک جمله، یک عبارت یا فقط چند کلمه اصلاح کنید، کار شما در نیمه راه تمام شده است. با دانستن ماهیت هتل خود، می توانید در تمام مکالمات بعدی در مورد موقعیت بازاریابی، ارتقاء محصول فیزیکی، معرفی امکانات یا خدمات جدید و هرگونه طرح تبلیغاتی به آن مراجعه کنید.
اگر این را قبلاً متوجه نشده اید وحشت نکنید زیرا به طرز فریبنده ای سخت است. شما باید دلایل اصلی را در نظر بگیرید که چرا مسافران هتل خاص شما را انتخاب می کنند، چه چیزی شما را از رقبا در مقیاس عاطفی متمایز می کند و چگونه دلیل وجودی فعلی شما با گذشت زمان معنادار باقی می ماند.
به دنبال این حفاظتهای فوقالعاده مغزی، گام بعدی این است که به هر عملیاتی نگاه کنید تا ببینید که هر کدام چقدر بر اساس جوهر برند ساخته میشوند و در عین حال هرگونه اختلاف را شناسایی میکنند. ثالثاً، قبل از اینکه بتوانید به مسیر بلندمدت برند فکر کنید، باید همه آن عناصر ناسازگار را با برند اصلی هماهنگ کنید. اینجاست که توسعه یک نقشه راه طراحی استراتژیک بسیار مهم است، زیرا به شما امکان میدهد در حین پیمایش کمپینهای تبلیغاتی چند ساله یا نوسازیهای سطحی در هدف خود بمانید.
گام نهایی همیشه به آینده و آنچه که ممکن است برای دنیای مهمان نوازی داشته باشد مربوط می شود. در حالی که ماهیت برند شما ممکن است تغییر ناپذیر باقی بماند، بیان آن نیاز به به روز رسانی مداوم دارد تا برند شما بتواند مهمانان را به هیجان بیاورد، حتی همانطور که، مثلاً، محبوبیت کانال های بازاریابی خاص افزایش و کاهش می یابد یا زمانی که فناوری های جدید در بین مصرف کنندگان گسترده می شوند. برای این کار باید معاملات را بخوانید و در کنفرانس ها شرکت کنید تا دانش صنعت شما به روز بماند. شما باید اجازه دهید به طور منظم با بقیه اعضای ارشد تیم ملاقات کنید تا پروژه های بلند مدت و همچنین نحوه انعکاس تاکتیکی آنها در زمین را بررسی کنید. با هر نوآوری یا روند جدید، شما باید از تیم خود نه تنها در مورد ارتباط آن با محصول خود بپرسید، بلکه در مورد اینکه چگونه ممکن است با توجه به دیدگاه درست به بخشی از برند شما تبدیل شود، بپرسید.
دستورالعمل های برند که باید در نظر گرفته شوند
درک اصول استراتژی طراحی ممکن است برای کسانی از شما که هیچ تجربه قبلی ندارند کمی زمان ببرد. با این حال، بسیار شبیه به ساختن یک طرح تجاری، قبل از هر چیز نیاز به تفکر جدی از بالا به پایین در مورد جهت کلی شرکت – در این مورد یک هتل – دارد. برای این کار، من پنج امکان جامع و کاملاً همیشه سبز را برای برندهای بوتیک یا سبک زندگی ارائه خواهم کرد که می توان آنها را در زمان حال پذیرفت و در عین حال پتانسیل قوی برای توسعه موفقیت آمیز در آینده نیز دارد.
- فناوری پیشگام. همه ما می دانیم که اتاق مهمان آینده شامل تلویزیون های هوشمند و ادغام اینترنت اشیا می شود، اما اکثر هتل ها با سرعتی کم از این نوآوری ها استقبال می کنند. چه می شود اگر بجای وقف ملک به تنهایی برای پیشروی پیشرفت تکنولوژی در یک محیط مهمان نوازی، سرتاسر از لنزهای بهبود خدمات میهمان استفاده شود. ما در حال صحبت کردن با برنامهها، ورود بدون اصطکاک تلفن همراه، تنظیمات برگزیده یادگیری ماشین، نگهبان چت زنده، ترموستاتهای هوشمند، شیوههای طراحی پایدار، روباتهای سرویس اتاق و تعداد بیشماری از ابتکارات دیگر هستیم که در کنار هم برای ارائه تجربهای آرمانی عمل میکنند که مهمانان را دعوت میکند، به این فکر کنند که آینده خانه های آنها چگونه خواهد بود. علاوه بر این، فناوری پیشگام به خدمات غذایی گسترش مییابد که به موجب آن میتوانید با ترکیب کردن جدیدترین F&B مانند گوشتهای آزمایشگاهی، تکنیکهای پخت مولکولی یا دسرهای نیتروژن مایع، در خط مقدم عصبشناسی باشید. از این نظر، ماهیت فناوری آینده نگر باید به هر جنبه ای از هتل گسترش یابد.
- خدمات بیش از حد. در حالی که ماهیت خدمات مهمان مدرن تا حد زیادی به زیربناهای تکنولوژیکی بستگی دارد که میتوان از آنها برای شخصیسازی بیشتر تجربه هتل استفاده کرد، اما برای کامل کردن آن همچنان نیاز به لمس شخصی یک تیم آموزشدیده و توجه دارد. اگر می خواهید ماهیت برند شما این باشد که دارایی شما در خدمات مهمان بی بدیل باشد، باید فعالیت های هر بخش را مجدداً ارزیابی کنید تا ببینید چه چیزی می تواند ارتقا یابد. خبر خوب این است که داراییهای بوتیک معمولاً کوچکتر از مارکهای شرکتی هستند، به این معنی که میتوانند در اصلاح SOPها و همه بازآموزیهای متعاقب آن چابکتر عمل کنند. خدمات اغلب حتی قبل از ورود به اتاق شروع میشود، زمانی که تیم پذیرش پرواز مهمان ورودی را زیر نظر میگیرد و یا بازدیدکننده را در فرودگاه با میانوعدههایی در ماشین میبرد یا با خوشامدگویی نیروبخش در لحظهای که مشتری در معرض دید هتل قرار میگیرد. خدمات به موارد جزئی تعمیم مییابد که به آرامی کابلهای برق لپتاپ میهمان را بپیچانید یا زمانی که متصدی اتاق متوجه شد که خدمات مهمان رو به اتمام است، یک لوله خمیر دندان اضافی بگذارد. و مستقیماً به محل پرداخت جایی که مدیری برای خداحافظی با یک هدیه در حال عزیمت حضور دارد، بروید. موارد نامشهود زیادی وجود دارد که به خدمات مهمان کمک می کند که اگر این ماموریت اصلی شما باشد، همیشه جا برای بهبود وجود دارد.
- بد بو، وحشی و شجاع. این ویژگیها لزوماً با اجتناب از آخرین فناوری یا استانداردهای خدماتی، میتوانند با عالی بودن و استثنایی نبودن در این دو جنبه، با هدف اینکه جالبترین، شیکترین، جسورانهترین و عجیبترین موجود باشند، به نتیجه برسند. در اینجا طراحی داخلی در مرکز صحنه قرار می گیرد، زیرا مهمانان دعوت می شوند تا فضایی را تجربه کنند که برای خود یک جاذبه است و با آثار هنری به همان اندازه تحریک کننده، یونیفرم کارکنان، منوهای غذا و شاید چند امکانات غیرعادی در نظر گرفته می شود. اگرچه هنوز باید از یک موضوع پیروی کند، که باید در ماهیت نام تجاری و استراتژی طراحی برای هر به روز رسانی آینده منعکس شود. نکته کلیدی در اینجا این است که باید تجزیه و تحلیل کنید که چگونه ملک شما از دید خریداران بالقوه دیده می شود و همچنین چگونه به صورت دست دوم ارتباط برقرار می کند. به این معنا که با چسبیدن به یک موضوع، باید بر این تمرکز کنید که به عنوان بهترین نماینده یک جنبه خاص از طراحی شناخته شوید و نه یک دسته از عناصر.
- جهانی محلی. محلی واقعی بیش از یک دهه است که در صنعت خدمات غذایی مورد توجه بوده است، زیرا سرآشپزهای باهوش نسبت به مایل های غذایی، محصولات ارگانیک، بیودینامیک و پایدار آگاه تر می شوند. اخیراً شروع به ایجاد یک ضربه جدی در سایر عملیات هتل کرده است. اما اگر تصمیم بگیرید که بهترین متصدی بهترین و منحصر به فرد ترین جنبه های جامعه خود باشید، چه؟ جوهره برند شما به سادگی «همه چیز محلی است» بود؟ با شروع با F&B، ممکن است با آبجوسازهای صنایع دستی نزدیک شریک شوید یا یک کندوی عسل را روی پشت بام قرار دهید در حالی که همه مواد شما (و در نتیجه منوی غذایی شما) به آرامی از شعاع خاصی به کشاورزان منتقل می شود. محصولات اسپا نیز مانند همه اقلام موجود در فروشگاههای کادویی و دیگر منعکس میشوند. در مرحله بعد، محلی شدن بیش از حد به این معنی است که شما با نمایش آثار مختلف و همچنین “مطلع بودن” در همه رویدادهای منحصر به فرد محله، حامی جامعه هنرمندان هستید. این یک بازی از مشارکت است که به موجب آن شما باید فرهنگ محلی دوستانه را در ملک خود و همچنین روابط اولیه با تمام مشاغل مجاور را برای تشویق تبادل متقابل پرورش دهید.
- سلامتی برای همه. نسل کنونی مسافران بیش از هر زمان دیگری مراقب سلامتی خود هستند. مردم خواستار شفافیت مواد هستند. مردم کمتر الکل می نوشند و سیگار کمتری می کشند. افراد بیشتر ورزش می کنند. مردم میخواهند هتلهایی را تجربه کنند که این ایدهآلها را در بر میگیرند و به آنها الهام میدهند که پس از بازگشت به خانه، بهتر عمل کنند. استقبال از یک هتل سلامتی یا استراحتگاه به این معنی است که اساساً هدف شما باید این باشد که مهمانان احساس بهتری نسبت به زمانی که برای اولین بار به آنجا آمده اند داشته باشند. برای انعکاس کلی این موضوع، البته به معنای خوردن تمیز و شاید یک نوار آب سبزیجات رایگان و همچنین مجموعه ای کامل از برنامه های تمرینی و مدیتیشن است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که فیزیوتراپیستهای محل با یک مشاوره رایگان در مدت کوتاهی پس از تسویه حساب راهاندازی میشوند. همچنین ممکن است به معنای تجهیزات تمرینی با کتابچه های آموزشی (امیدوارم دیجیتالی شده) باشد که قبلاً در اتاق مهمان هستند. همچنین ممکن است فضاهای عمومی شما با تلفن همراه رایگان باشد تا به بازدیدکنندگان کمی “سم زدایی دیجیتال” بدهد. همچنین ممکن است برنامه های سفر تمام روز در نرخ اتاق تعبیه شده باشد که مهمانان را از طریق یک رژیم کامل از فعالیت ها برای تقویت ذهن، بدن و روح راهنمایی کند. برای انجام درست سلامتی، باید آن را در هر سطحی بپذیرید و همچنین بهطور دورهای هر تفسیر را بهروزرسانی کنید تا از آخرین استانداردها جلوتر بمانید.