در پروسه احداث هتل، برنامه ریزی به دلیل ماهیت رقابت برانگیز هتل ها با هم، دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. برای یک پروژه جدید، طرح توسعه یک هتل، یا ارتقا رتبه آن (از نظر کیفیت و تعداد ستاره)، مشخصات پیش از طراحی باید ویژگی های یک فضا و آنچه برای فعالیت و عملکرد آن لازم است را به طور کامل شرح دهد. بدون چنین اطلاعاتی، مهندس معمار و مشاورین طراح، قادر به تعیین اعداد و ارقام مربوطه لازم برای طرح و احداث بنای یک هتل منحصر به فرد برای بازار و یا مشتریان ویژه خود نخواهند بود. بسیاری از این اطلاعات برای اخذ وام جهت تامین بودجه نیز لازم است.

عمل برنامه ریزی و طرح ریزی هتل، کاری بسیار وسیع تر از لیست نمودن ملزومات اولیه مربوط به فضا است. این برنامه ریزی باید در زمینه جنبه های مختلف هتل باشد، از جمله:

  • محل قرار گیری
  • میزان تقاضای بازار
  • میزان رقابت موجود
  • سطح کیفی
  • جنبه های مختلف کاربری های آن
  • رستوران
  • کارکنان هتل
  • بودجه هتل

به طور معمول، مشاورین امکان سنجی ترکیبی از فضاها را پیشنهاد میکنند؛ اما شرکت گرداننده هتل که با کارفرما و طراحان همکاری مینماید، خود برنامه نهایی را تصویب و ارائه مینماید. اطلاعات لازم برای بازار و طرح ریزی هتل های 200 اتاق خوابه یا بیشتر و یا آن هایی که هدفشان نوع خاصی از بازار میباشد، به طور خلاصه در زیر بیان میشود:

  • تجزیه و تحلیل بازار: تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصادی، تقاضا برای خدمات هتل و تعداد هتل های موجود.
  • برآورد رقابت ها: تجزیه و تحلیل اماکن، خدمات مشابه، امکانات رفاهی و قیمت هایی که رقابت میکنند.
  • تجزیه و تحلیل زمین: ارزیابی زمین و مناسب بودن محل آن برای هتل.
  • پیش بینی های مالی: پیش بینی درآمد و هزینه های اداری برای 5 تا 10 سال.
  • گزارشی از اهداف: تلفیقی از وضعیت تجاری، سایت و اماکن موجود.
  • فهرستی از فضاهای درآمدزا: فهرست مختصری از انواع اتاق های خواب، فضاهای عرضه کننده غذا و نوشیدنی، اتاق های جلسات و مهمانی ها، فروشگاه ها، اماکن تفریحی و پارکینگ.
  • برنامه تخصیص فضا: لیستی دقیق از فضاهای مورد نیاز برای کلیه بخش ها.
  • شرح عملکرد: توضیحاتی در مورد روند فعالیت و عملکرد که شامل نمودارهای جریان کار نیز میباشد.
  • برنامه ریزی برای غذا و نوشیدنی ها (F&B): تعریفی از طرح یا سبک برای هر یک از نواحی F&B.
  • کارکنان مورد نیاز: لیستی از دپارتمان ها و پرسنل مورد نیاز.
  • چهارچوب بودجه پروژه: تقسیم بندی هزینه ها که شامل هزینه های ساختمان، مبلمان، تجهیزات، هزینه های توسعه، سرمایه گذاری، زمین و هزینه های پیش از افتتاح است.

منبع: کتاب “برنامه ریزی و طراحی هتل”

نویسندگان: والتر آ.روتس، ریچارد ه پنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.